Verdák : Maserati Coupé Cambiocorsa |
Maserati Coupé Cambiocorsa
2004.10.28. 21:11
A Maserati Coupé Cambiocorsa szinte mindazt nyújtja, amit az anyacég, a Ferrari típusai: lélegzetelállító menet- teljesítményeket, Formula-1-es váltási módot, és kiváló úttartást - csak épp négy személy számára is kényelmesen, kupéformába csomagolva.
A kis testvér
A családi kapcsolatból eredően számos főegység származik a nagy testvértől. Elsőként a V8-as motor, amely a mai motorgyártás egyik ékköve. És nem csak azért, mert olyan gyönyörű, hogy akár órákig is legeltetné rajta a szemét az ember, hanem azért is, amit nyújtani képes. Először is olyan zenei élményt, amelyet csak az olaszok tudnak előcsalogatni a rideg fémekből. Elég csak elfordítani a kulcsot, s már alapjáraton is olyan fülbemászóan szép gurgulázást hallat, ami egyszerre képes könnyeket csalni a szemekbe, és sejtetni a nyolc hengerbe bújtatott rettenetes erőt. És a hang őszinte, mert a 7000/perces fordulaton mérhető 400 lóerő valóban nem piskóta. Alig 5,3 másodperc alatt katapultálja a Coupét 100 km/órára, de 11,6 másodperc elteltével már 160 km/h a tempó.
És ezután már csupán újabb 7 másodpercnek kell eltelnie, hogy a kétszázas számot is elhagyja a sebességmérő mutatója. Bár ezek a számok eléggé meggyőzőnek tűnnek, mégsem írhatják le azt az élményt, ahogy a tempó fokozódásával leszűkül a látótér, amint a visszapillantó tükörben pillanatok alatt bolhává zsugorodnak a 120-130 km/órás sebességgel haladók, valamint azt a megdöbbenést, ami az ilyen gyorsuláshoz nem szokott utasok arcára ül ki. Többségük alaposan megmarkolássza az elegáns bőr kapaszkodót, s ha abban volna nedvesség, azt az utolsó cseppig kipréselné belőle. Ezzel együtt mégsem a gyorsulás az igazán lenyűgöző, hanem a 4,2 literes motor elementáris nyomatékából származó hihetetlen rugalmasság, amely miatt még ötödikben, 160 km/óránál a gázra taposva is hátrahanyatlik az utasok feje. Mivel a nyomaték jelentős része már 2000/perces fordulattól mozgósítható, ezért sehol, semmilyen fokozatban nem gond az előzés. A gázadásra válaszul csak hördül egyet a motor, s máris mögöttünk van, aki eddig előttünk autózott.
A motor mellett a másik, leginkább figyelmet érdemlő egység a robotizált, hatfokozatú sebességváltó, amelynél vagy automatika válogat a fokozatok között, vagy a vezető - Formula-1-es módra - a kormány mögötti karokkal. A két alapvető kapcsolási mód kiegészítésére a vezető még további két program közül választhat. Az egyik a csúszós útburkolaton való elindulást könnyíti meg, míg a másik, a Sport-program a fokozattól függően 500, vagy 1000 fordulattal megemeli a motor leszabályozási fordulatszámát, a váltó hamarabb kapcsol vissza alacsonyabb fokozatba, és a kapcsolási folyamat is felgyorsul. Az üzemmódok közül azonban csak a Sport-programmal társított kézi kapcsolás hagyja rá teljesen a vezetőre a kapcsolást, vagyis a leszabályozási fordulatszám elérésekor csak ekkor nem vált fel magától az automatika. A kormány mögötti karok használatát viszonylag könnyű elsajátítani, azt viszont nehezebb megszokni, hogy az autó kézi kapcsolásnál is, teljesen automata üzemmódban is kissé rángat - különösen hidegen. A sebességváltónak azonban nem csak a kapcsolási módja, hanem az elhelyezése is sajátos. Az általánostól eltérően nem a motor mögé, hanem a hátsó tengelyhez építették be. Ennek köszönhetően a tömeg 52 százaléka az első, 48 százaléka a hátsó tengelyre jut, ami az úttartás szempontjából megközelíti az ideálist. Ám nemcsak ennyit tettek azért, hogy a Maserati Coupé csaknem úgy kanyarodjon, mint egy versenyautó. Szintén a Ferraritól eredeztethetően, előre és hátra egyaránt alumíniumból kovácsolt, dupla lengőkaros felfüggesztéseket szereltek be, Skyhook változó lengéscsillapítással és elöl 235/40-18, hátul 265/35-18-as kerekekkel. Az első, ami menet közben feltűnik, hogy a rugózás még komfort-állásban is elég kemény. A második, hogy a megszokott kanyarokat ugyanolyan sebességérzet mellett sokkal nagyobb tempóval sikerül bevenni. Az érzéki csalódás oka az utcai autókon érezhető billenés szinte teljes elmaradása, a szuperszéles gumik hihetetlen tapadása, és a precíziós futó- és kormányműnek tulajdonítható, sebészi pontosságú ívkövetés. A Sport-fokozat választásakor a dőlés még ennél is kisebb, ekkor azonban olyan keménnyé válnak a felfüggesztések, mintha a rugókat tömör acéltömbökre cserélték volna. Ez jó minőségű aszfalton, vagy versenypályán egyáltalán nem hátrány, hazai útjainkon viszont...
Ha nem is százszázalékosan, de eddig csaknem minden olyan, mint egy Ferrariban. Jelentős különbség azonban, hogy a Maserati Coupéban négy átlagos felnőtt is kényelmesen utazhat - feltéve, hogy nem nyomják meg a rugózást felkeményítő Sport gombot. Továbbá eltérő még az ár, amely a megvásárolt extráktól függően 25-30 millió, s ez a közelében sincs annak, amennyit egy Ferrariért elkérnek.
|