Citron C6
2005.08.08. 17:26
Klnleges megjelens, az otthon melegt idz utastr teszi igazn vonzv a Citron C6-ost, amelyet teletmtek a legjabb fejleszts technikval. A formabont cscsmodell ks sszel kerl majd a kereskedsekbe.
A tervezk - fleg a Citron hza tjn - nincsenek szkn a klnleges tleteknek, de az j nagy autval nem csak az avantgrd formkat jra kzppontba helyez modellknlatot kellett megkoronzni, de a legends eldk mlt utdlsrl is gondoskodni kellett. Meg kell hagyni, a tervezk nem siettk el a dolgot: az idn bemutatsnak fl vszzados vforduljt nnepl DS-t csak 1974-ben kvette a CX, az XM bemutatsra pedig 1989-ben kerlt sor. tven v alatt teht most rkezik a negyedik Citron nagyaut, s nagyon kell igyekeznie, ha meg akarja ismtelni eldei 1975-ben s 1990-ben elrt sikert az eurpai v Autja szavazson. Magam a fent emltett autk kzl csak CX-et vezettem, s csak azrt nem fejeltem le a szlvdt az els fkezsnl, mert az elzetes figyelmeztetsek utn nagyon vatosan lptem a pedlra. A fekvrendrkn sztoikus nyugalommal tszguld aut vezetst klnleges lmnny teszi a puha rugzs, tempsan vett kanyarban mr-mr az aszfaltot karcolja az vkls kszb. Az XM-hez csak utasknt volt szerencsm, de soha nem fogom elfelejteni azt a 20 km-t. A msodik sorban hrman ltnk egyms mellett, ennek ellenre a kanyarokban mindannyian oldalra cssztunk, olyan hatalmas az utastr. A becsapd hideg szl ellen az utasteret vd msodik hts szlvd is nagyon hasznos.
De trjnk vissza a jelenbe, vagy inkbb a kzeli jvbe, ahol a C6-osnak kell megtallnia sajt vsrlkznsgt. A forma knnyedn Citronknt azonosthat, jellegzetes vons a hossz els, s minimlis hts tlnyls. A tetvonal kupsan velt, s nem csak a mrka rajongi veszik szre a homor hts szlvd visszatrtt. Ell a fnyszrk messze htranylnak, jelents szeletet hastva ki ezzel a motorhztetbl s a srvdkbl. A tetszik - nem tetszik vitt sokak szmra valsznleg a hts rsz dnti majd el a flkrvben indul hts lmpkkal. Mindent egybevetve a karosszria, gy tnik, a legjobb Citrones hagyomnyokat eleventi fel.
Trjnk r a legfontosabb rszre, hiszen a tervezk a C6-ost bellrl kifel haladva terveztk meg. Mivel a tulajdonos ideje legnagyobb rszt gyis az autban lve, s nem azt kvlrl szemllve tlti, az aut klsejnek megformlsa szinte teljes egszben az utastr kvetelmnyeihez igazodott. Ennek ksznhet abszolt rtkben hatalmas, de Citrones mrce szerint kicsi a 2,9 mteres tengelytvolsg. Itt meg kell emlteni, hogy a motor s a vlt is az els tengely eltt van, nem vesznek el helyet az utastrtl. A kocsi teljes hossza 4,91 mter, szlessge 1,86 mter, magassga alaphelyzetben 1,46 mter.
Minden ls elektromosan llthat tbb irnyban is, azaz a msodik sor hosszirnyban elmozdthat, s a tmla dlsszge is vltozathat. Az ehhez szksges kapcsolkat az ajtbortsokra szereltk, amelyeket egybknt btortervezssel foglalkoz szakemberek alkottak meg. A sok fa, a brkrpit s a krm bettek elegns, egyben az otthont idz hangulatot teremtenek. A ngy zns klma mg a legnagyobb hsgben is elviselhet teszi a viszonyokat a kocsiban. A hidropneumatikus felfggeszts kisimtja az thibk jelents rszt, s a nyugalomrl mg a j hangszigetels gondoskodik. Az oldals ablakok tbb rteg vegbl kszltek, hogy tvol tartsk az utasoktl a klvilg zavar hangjait.
A vezet dolgt is igyekeztek megknnyteni. A mszerfalon a kormny mgtt csak egy kis mret, elektronikus kijelz tallhat, ugyanis a kocsi mszaki varzseszkzei minden fontos informcit a szlvdre vettenek ki. A vezet nem csak a sebessget vagy a navigci adatait lthatja maga eltt, de a Bluetooth adapter segtsgvel csatlakoztatott mobiltelefon szmlistjt is itt lapozgathatja.
A C6-os termszetesen megkapta a svelhagysra figyelmeztet rendszert, ell-htul parkol radar segti a megllst, a xenon-fnyszr immr elektronikus vezrlssel vilgt be a kanyarokba, s ez az els Citron, amely automatikus rgztfket kapott. A motorok vlasztka nem gazdag, a tulajdonos csak egy-egy benzin- vagy dzel erforrs kzl vlaszthat. Mindkett hathengeres, s hatfokozat automatikus vltn keresztl hajtja az els kerekeket. A 2,7 literes, biturb HDI dzel 204 lers, nyomatka 440 Nm. A benzinmotor a C5-sben is hasznlt, 2,9 literes V6-os, teljestmnye 211 ler, nyomatka 290 Nm. A C6-os tervezsben nem j, de egy ideje nem mrlegelt szempontokat rvnyestettek, s ez j. Ilyen Citront az emberek nem azrt vesznek meg, hogy beleszrkljenek a tmegbe, hanem hogy kitnjenek onnan, s persze hogy nagyon jl rezzk magukat az autban.

|