BMW X3
2005.02.04. 15:55
A BMW "technolgia-aut" gyrt. Az X3-as ignyes hajtslncval, remek motorjval s kiforrott menetdinamikai rendszervel illeszkedik ebbe a sorba. A rugzsrl s a motorfelfggesztsrl viszont mintha megfeledkeztek volna.
Egy autgyr kt okbl sem engedheti meg magnak, hogy vsrlkznsgnek szokatlan ignyeit kielgtetlenl hagyja. A konkurencia ugyanis (piaci) rsen van, s egykettre kirukkol valamivel, ami - sikere esetn - gyngtheti rivlisnak pozcijt. A BMW is szmol ezzel, ezrt az X5-s sikern s a kisebb SUV-k irnti kereslet lnklsn felbuzdulva versenybe kldte az X3-ast.
Az X-sorozat kisebb tagja - szemben tengerentli szrmazs (Spartanburg) X5-ssel - az ausztriai Grazban kszl. A gyrts sznhelyeibl levonhat a kvetkeztets: az X3-as nem csak kisebb, hanem - BMW-lptk szerint - olcsbb is a nagy X-nl. Ennek jeleit az X3-as utasterben is felfedezhetjk. A manyag bortsok nem mindentt vvjk ki a BMW rajongk osztatlan lelkesedst. Ez azonban csak a mrkabeli sszehasonltsok sorn tnik ki. tlag haland elgedetten csettint, ha krbepillant a flkben. zlses krpitozs, BMW-standard szerinti design, s harmnia jellemzi a belteret. A sokak ltal kifogsolt i-Drive-ot nem talljuk a kzpkonzolon. A funkcik mkdtetse hagyomnyos gombokkal trtnik.
Van azonban egy msik "Drive" a BMW-ben, amely csaknem osztatlan sikert aratott krnkben. Az xDrive nvre keresztelt sszkerkhajtsi rendszerrl van sz. Az X3-as hajtslnca "hts-sszkerekes", azaz a hts kerekek kapjk az llandan hajtst, az els tengely csak szksg esetn kapcsoldik a rendszerbe egy lamells tengelykapcsoln keresztl. A szerkezet mkdsi sebessge mlt a BMW sportos imzshoz, egytized msodperc alatt teljesen old vagy zr a tengelyek kzt kapcsolatot teremt tengelykapcsol. A rendszernek a gyors terhelsvltsok - gzelvtel, gzads - kezelse sem okoz gondot, mert a motornyomatk "csak" 0,2 msodperccel a gzads utn n meg. Az X3-as teht a bajor mrkra jellemzen agilis. Hangslyozni kell, hogy az sszkerkhajts nyjtotta elnyk igazn csak szilrd burkolat ton hasznlhatk ki, a rendszert eleve erre is terveztk. A BMW hasmagassga, felptse egyarnt a terephasznlat ellen szl. De mi szksg van ngy hajtott kerkre j ton? A rendszer a kerekek oldalvezet kpessgnek jobb kihasznlshoz s az intenzv gyorstsok kerkkiprgs nlkli vgrehajtshoz kell. A tesztelt X3-as mindkt szmban kivlan vizsgzott. Nagy kanyarsebessggel is tartotta az vet, tovbbi gyorstshoz - az oldalertl kicsavarod nyakkal - kedvnk sem volt.
Nem rlhettnk azonban maradktalanul a kivl tfogsnak, mert ms terleten komoly rat kell fizetnnk rte. A rugzsi komfort finoman fogalmazva, nem ri el az elvrhatt. S ezt csak rszben rhatjuk az alacsony oldalfal gumik (235/55 R17) rovsra. A rugzs s a csillapts egyarnt ersebb a kelletnl, sszhatsknt streetracing-stlusan rz a kocsi. Tovbb rontja a helyzetet, hogy az lsek prnzsa - klnsen htul - messze van az pldstl. Ne ide ltessk azokat az ismerseinket, akiket szeretnnk elkprztatni az X3-assal!
A BMW ernyeit hossz ton tanuljuk meg igazn rtkelni. Szp hang hathengerese j erben van, knnyedn, nyomatkbl gyorst. Fogyasztsa orszgti tempnl kevesebb, mint gondolnnk. Az ti rmket csak kis mrtkben csorbtja a kormny azon kellemetlen tulajdonsga, hogy egyenes menetben folyamatos, apr korrekcit ignyel az eltervezett nyom kvetse. Mg egy apr szpsghibt tapasztaltunk gyors autzskor: hatrozott szlzaj hallhat az els szlvd krnykrl. Ne feledjk azonban: ez csak azrt tnhetett fel, mert az X3-as utastere amgy nagyon csndes.
Nem tudjuk, hogy az elnyk vagy a htrnyok kz knyveljk az aut sajt-kormnyozottsgi tulajdonsgait. Megrgztt mrkahvk srtetten nyugtzzk, hogy a fejlett hajts s az aktv menetdinamikai rendszerek hatsai miatt nem lehet "csapatni" az X3-as fart. A kocsi arra megy, amerre a kormny ll. Jzan fejjel, a vsrlkr ignyeit ismerve erre sokkal kevesebben vgynak, mint arra, hogy klnsebb vezeti bravrok nlkl lehessen gyorsan autzni. A statisztika gyztt a "feeling" felett. Olyannyira, hogy hatrhelyzetben a BMW az elskerekes autkhoz hasonlan alulkormnyzott kezd vlni. A fk szerencsre nem a tmegzls szerinti: kis pedlernl is nagy a lassuls, a fkert a pedl tiprsa nlkl is pontosan lehet adagolni.
A vlt mr kevsb ll a helyzet magaslatn. Az tttelek rendben vannak, a kapcsolmechanizmus azonban nem elg hatrozott, a kapcsols pontatlan, manyag-rzet s nyls. Mellvltsrl azonban - BMW lvn - sz sem eshet, s tl sok kzi er sem kell.
A csomagtr szerny mretei s az ignyes krpitozs nem csbtanak a csaldi teher-kombi X3-asra cserlsre. Nem hagyhatjuk azonban sz nlkl, hogy a bortsok s a csomagtr-rol lttn elgedetten szakad fel a BMW-szemllbl a felkilts: "ilyen az igazi bajor aut". Korbban a skandinv kocsik rtkei kztt tartottk szmon a clszersget. Ma ez az X3-asrl ugyangy elmondhat. A rugalmas ajtzsebknt hasznlhat hlk, a funkcijt kivlan ellt italtart egyarnt meglln a helyt az szaki vetlytrsak autiban is.
A csomagtr bvtse egyszeren vgrehajthat s nem veszlyes a mutats ni mkrmkre sem. A tmla elredntsvel mris sk, jl rakodhat tbblethelyhez juthatunk, nem kell llap-rngatssal biztonsgiv-bogozssal bajldni. A kvnatosnl tbb jut nyaktekersbl s szemforgatsbl a BMW-vezetnek, a kilts ugyanis elg rossz. Parkolskor, vagy szk helyen manverezve egyszerbb sztneinkre s a tolatradarra hagyatkozni. S hogy ne legyen egyszer a parkols-fbisok dolga, a fordulkr is nagyobb, mint amelyet jnak mondhatnnk. Igaz, az X3-asok jellemz elfordulsi helyein az tlagnl nagyobb gyakorisggal lehet megrkezskor elegnsan kiszllva a ports kezbe nyomni a kulcsot. Legalbbis Amerikban. Nem meneklhetnk azonban az indulskor s vrosi araszolskor jellemz kellemetlensgtl: a hajtslnc belengstl. Az ugrls ellen leheletfinom gzpedl-kezelssel s gyors kuplungolssal vdekezhetnk. Ezek gyakorlsa azonban nem teszi tl lvezetess a kzlekedst. Igaz, lvezeti clra ott van a kivl motor s a kifinomult sszkerkhajtsi rendszer.
|