Citroën C6
2005.08.08. 17:26
Különleges megjelenés, az otthon melegét idéző utastér teszi igazán vonzóvá a Citroën C6-ost, amelyet teletömtek a legújabb fejlesztésű technikával. A formabontó csúcsmodell késő ősszel kerül majd a kereskedésekbe.
A tervezők - főleg a Citroën háza táján - nincsenek szűkén a különleges ötleteknek, de az új nagy autóval nem csak az avantgárd formákat újra középpontba helyező modellkínálatot kellett megkoronázni, de a legendás elődök méltó utódlásáról is gondoskodni kellett. Meg kell hagyni, a tervezők nem siették el a dolgot: az idén bemutatásának fél évszázados évfordulóját ünneplő DS-t csak 1974-ben követte a CX, az XM bemutatására pedig 1989-ben került sor. Ötven év alatt tehát most érkezik a negyedik Citroën nagyautó, és nagyon kell igyekeznie, ha meg akarja ismételni elődei 1975-ben és 1990-ben elért sikerét az európai Év Autója szavazáson. Magam a fent említett autók közül csak CX-et vezettem, és csak azért nem fejeltem le a szélvédőt az első fékezésnél, mert az előzetes figyelmeztetések után nagyon óvatosan léptem a pedálra. A fekvőrendőrökön sztoikus nyugalommal átszáguldó autó vezetését különleges élménnyé teszi a puha rugózás, tempósan vett kanyarban már-már az aszfaltot karcolja az ívkülső küszöb. Az XM-hez csak utasként volt szerencsém, de soha nem fogom elfelejteni azt a 20 km-t. A második sorban hárman ültünk egymás mellett, ennek ellenére a kanyarokban mindannyian oldalra csúsztunk, olyan hatalmas az utastér. A becsapódó hideg szél ellen az utasteret védő második hátsó szélvédő is nagyon hasznos.
De térjünk vissza a jelenbe, vagy inkább a közeli jövőbe, ahol a C6-osnak kell megtalálnia saját vásárlóközönségét. A forma könnyedén Citroënként azonosítható, jellegzetes vonás a hosszú első, és minimális hátsó túlnyúlás. A tetővonal kupésan ívelt, és nem csak a márka rajongói veszik észre a homorú hátsó szélvédő visszatértét. Elöl a fényszórók messze hátranyúlnak, jelentős szeletet hasítva ki ezzel a motorháztetőből és a sárvédőkből. A tetszik - nem tetszik vitát sokak számára valószínűleg a hátsó rész dönti majd el a félkörívben induló hátsó lámpákkal. Mindent egybevetve a karosszéria, úgy tűnik, a legjobb Citroënes hagyományokat eleveníti fel.
Térjünk rá a legfontosabb részre, hiszen a tervezők a C6-ost belülről kifelé haladva tervezték meg. Mivel a tulajdonos ideje legnagyobb részét úgyis az autóban ülve, és nem azt kívülről szemlélve tölti, az autó külsejének megformálása szinte teljes egészében az utastér követelményeihez igazodott. Ennek köszönhető abszolút értékben hatalmas, de Citroënes mérce szerint kicsi a 2,9 méteres tengelytávolság. Itt meg kell említeni, hogy a motor és a váltó is az első tengely előtt van, nem vesznek el helyet az utastértől. A kocsi teljes hossza 4,91 méter, szélessége 1,86 méter, magassága alaphelyzetben 1,46 méter.
Minden ülés elektromosan állítható több irányban is, azaz a második sor hosszirányban elmozdítható, és a támla dőlésszöge is változatható. Az ehhez szükséges kapcsolókat az ajtóborításokra szerelték, amelyeket egyébként bútortervezéssel foglalkozó szakemberek alkottak meg. A sok fa, a bőrkárpit és a króm betétek elegáns, egyben az otthont idéző hangulatot teremtenek. A négy zónás klíma még a legnagyobb hőségben is elviselhető teszi a viszonyokat a kocsiban. A hidropneumatikus felfüggesztés kisimítja az úthibák jelentős részét, s a nyugalomról még a jó hangszigetelés gondoskodik. Az oldalsó ablakok több rétegű üvegből készültek, hogy távol tartsák az utasoktól a külvilág zavaró hangjait.
A vezető dolgát is igyekeztek megkönnyíteni. A műszerfalon a kormány mögött csak egy kis méretű, elektronikus kijelző található, ugyanis a kocsi műszaki varázseszközei minden fontos információt a szélvédőre vetítenek ki. A vezető nem csak a sebességet vagy a navigáció adatait láthatja maga előtt, de a Bluetooth adapter segítségével csatlakoztatott mobiltelefon számlistáját is itt lapozgathatja.
A C6-os természetesen megkapta a sávelhagyásra figyelmeztető rendszert, elöl-hátul parkoló radar segíti a megállást, a xenon-fényszóró immár elektronikus vezérléssel világít be a kanyarokba, és ez az első Citroën, amely automatikus rögzítőféket kapott. A motorok választéka nem gazdag, a tulajdonos csak egy-egy benzin- vagy dízel erőforrás közül választhat. Mindkettő hathengeres, és hatfokozatú automatikus váltón keresztül hajtja az első kerekeket. A 2,7 literes, biturbó HDI dízel 204 lóerős, nyomatéka 440 Nm. A benzinmotor a C5-ösben is használt, 2,9 literes V6-os, teljesítménye 211 lóerő, nyomatéka 290 Nm. A C6-os tervezésében nem új, de egy ideje nem mérlegelt szempontokat érvényesítettek, s ez jó. Ilyen Citroënt az emberek nem azért vesznek meg, hogy beleszürküljenek a tömegbe, hanem hogy kitűnjenek onnan, és persze hogy nagyon jól érezzék magukat az autóban.
|