Peugeot 206 1.6 HDI
2004.10.28. 21:31
A Peugeot 206 1.6 HDI a dízelmotoros autók között is, és a sportos modellcsaládban is a harmadik, teljes jogú változat szeretne lenni. De vajon sikerülhet ez egyszerre?
Dízel, mégis sportos
Első ránézésre igen. Sokküllős, a GTi modellről ismert 16 colos kerekek, a mélyre húzott lökhárító, a fém tanksapka-fedél és persze a tűzpiros fényezés a háromajtós karosszérián egyértelműen mutatja, hogy nem a szomszédasszony alap 206-os bevásárlókocsiját látjuk. Közelebbről szemrevételezve még egy piros apróság is feltűnhet az újdonságon: ez a típusjelzés HDi feliratán az i betű. Ez jelöli a modellsorozat legújabb tagját, és az 1,6 literes, 110 lóerős motort. Az utastérben is hasonlóan sportos atmoszféra fogadja a beülőket, az RC és a GTi benzinmotoros testvérmodellekből származó kiegészítőkkel. Sportülés, fém pedálok és váltókar, bőr kormány és fémes csillogású betét a középkonzolon. Akkor induljunk, hiszen ennyi izgató sportdísz után az ember már némi akcióra vágyik!
Az izzítás nem éppen a sportkocsik sajátja, de a 206 1.6 HDi-ben ezzel szerencsére nem is megy el sok idő. A motor az egyik legfinomabb járású a mai dízelek között, hála a második generációs közös nyomócsöves befecskendezésnek. A tizenhat szelepes, alumíniumból készült dízel nem csak csendes és kulturált, de nagyot is tol a kis kasztnin: 10 másodpercig tart a százas sprint, de ugyanennyi időre van szükség ötödikben, 80-tól 120-ig. Utóbbi azért érdekes, mert még a 180 lóerős 206 RC sem rugalmasabb. Mindez a 240 Nm-es nyomatéknak köszönhető, amely a változó geometriájú Garret turbó túltöltése miatt - rövid időre - akár 260-ra is ugorhat. Nem semmi. Persze a sportossághoz, élvezetes vezethetőséghez kevés az erős motor. Tudják ezt a Peugeot mérnökei is, ezért a kocsi a nagy kerekeken és széles gumikon kívül a 206 GTi modell ültetett futóművének hangolását, négytárcsás fékrendszerét, váltóját és elektrohidraulikus kormányzását is megkapta. Így már nemcsak a gyorsításnál, de kanyargós úton is élvezetes lett a kocsi, s hogy baja ne legyen, arról a széria ESP gondoskodik. Mert dízel és mégis sportos, de azért a biztonságot sem hanyagolja el.
|