Verdk : Chevrolet Corvette CTS-V |
Chevrolet Corvette CTS-V
2005.08.08. 17:30
A Chevrolet Corvette "szvt", azaz motorjt megkapta a Cadillac. A gp beptsvel a kzpmret luxuslimuzin dgers sportautv vlt. Az amerikai mrka tbbi tpushoz hasonlan hamarosan a CTS-V rustsa is megkezddik Magyarorszgon.
Azrt Bob Lutz tudhat valamit. Igaz, hetvenen fell jr az "reg", de vei szmt mindenkppen meghazudtoljk tettei. Szabadidejben - ha teheti - motorra pattan, vagy ha ppen gy hozza a kedve, sajt, sugrhajts gpvel repked egy kicsit. Munkaidejben sem lasst, akkor tbbnyire azon tri a fejt, hogy cge, a General Motors miknt lphetne a korbbiaknl vonzbb autkkal a piacra.
Egyik els tlete volt, hogy rdemes lenne egy-kt arra alkalmas limuzinbl sportos vltozattal kirukkolni. Mifelnk, Eurpban ez nem jdonsg, a BMW az M, az Audi az S, s a Mercedes-Benz az AMG sorozattal knl ilyeneket, a tengerentlon azonban ez nem ennyire bevett gyakorlat. Illetve nem volt az, amg Bob Lutz javaslatra hozz nem lttak, hogy sportostsk a GM luxusmrkja, a Cadillac 2002-ben debtlt kzpmret limuzinjt, a CTS-t. A munkra alig tizenhat hnapot kapott a GM jonnan fellltott sportaut-fejleszt rszlege, amely nemcsak a rvidre szabott idhz kpest, hanem abszolt rtelemben is j munkt vgzett. Igaz, mr a kiindulsi alap sem volt rossz, hiszen a CTS egyike volt azon j tpusoknak, amelyeket gy fejlesztettek ki, hogy vezetsk lmnyt nyjtson. Ennek egyik els szm sszetevje az gynevezett Szigma padllemez, amelynek nagy elnye, hogy htskerk-hajtshoz alaktottk ki, gy nincs akadlya a teljestmny szinte korltlan nvelsnek.
A teljestmny nvelsre pedig fejlesztk a legkzenfekvbb mdot vlasztottk: benyitottak a raktrba, leemeltk a polcrl a Chevrolet Corvette 400 lers V8-ast, s gondosan beptettk a CTS motorhzba. A krds mris mintegy addik, hogy a kiss idejtmlt, nyomrudas, hengerenknt ktszelepes erm helyett mirt nem valamelyik hengerenknt ngyszelepes, fellvezrelt Northstar motorra esett a vlaszts. A vlasz egyszer: azrt, mert ez utbbi nem frt be. A Corvette-motorhoz n. Tremec T56-os tpus, hatfokozat kzi sebessgvltt illesztettek, amely hasonlt a Corvette szintn hatfokozat vltjhoz, de nem azonos azzal. A 400 ler, de mg inkbb az 533 Nm-es nyomatk ezutn megerstett kardn- s fltengelyeken, rszben nzr differencilmn, valamint kiegszt htssel elltott s rvidebb vgtttelen (3,42 helyett 3,73) keresztl jut a hts kerekekhez.
Termszetesen a bdletes nyomatk csak egyik sszetevje egy sportautnak, a msik az, hogyan sikerl az ton tartani s meglltani a rendkvli dinamikj jrmvet. Azrt, hogy ez egy pillanatig se okozzon gondot, megerstettk az els s a hts segdkeretet, 27 szzalkkal merevebb rugkat, feszesebb lengscsillaptkat, nagyobb tmrj stabiliztorokat s kemnyebb gumibakokat ptettek be. s ne felejtsk a lnyeget: a CTS-V Goodyear Eagle F1-es tpus defekttr abroncsai "alapban" 245/45WR18-as mretek. Ez utbbiak elegns, htklls knnyfm kerktrcskon feszlnek, amelyek rszt kpezik a szndkosan nem tlzottan feltn kls talaktsoknak. A CTS-V ugyanis csupn lkhrtiban, htrcsban s emblmiban tr el az alapvltozattl.
No de akkor lssuk, mit s tud teht ez a tengerentli csodamasina! Az utastr csaknem teljesen olyan, mint az tlagos CTS-ben. Az els klnbsg, ami feltnik, hogy az ls kzept nem sima, hanem bolyhostott br bortja, hogy a nagyobb tapads egy kicsit megtmogassa a nem tl hatrozott oldaltartst. Ugyanaz a mszerfal s a mszerblokk is, kivve termszetesen a sklzst, hiszen a CTS-V sebessgmrjn a hromszzas a legnagyobb szm. s mg valami eltr: a CTS-V mindkt nagy mszerben elhelyeztek egy-egy kis kijelzt, amelyek kzl a fordulatszmmrben lev az rdekesebb, annl ugyanis a sok kzl az egyik behvhat adat nem ms, mint az oldalgyorsuls g-ben, azaz a nehzsgi gyorsulshoz viszonytott arnyban kifejezve. Taln emlteni sem kell, hogy a prbat sorn llandan ezt nztk, azaz csak nztk volna, ha a kormny klli rendre el nem takartk volna.
Egyszer-ktszer gy is sikerlt azrt pillantst vetni r, a legnagyobb gy elcspett rtk 1,4 g volt, igaz, akkor az aut mr nem az orrval, hanem az oldalval haladt elre... Ezt a helyzetet azonban nem is olyan knny elidzni, ugyanis a CTS-V mr-mr a knyelmetlensgig feszes futmvvel s szles abroncsaival nagyon stabilan tartja a pontos s kzvetlen szervokormnnyal kijellt irnyt. Ha mgis baj lenne, akkor pedig a szriatartozkknt jr - de kikapcsolhat - menetstabilizl avatkozik kzbe - szerencsre nem tl korn. A CTS-V esetben azonban a kanyarstabilits csak az egyik lvezeti tnyez, a msik a kis fordulaton halkan, de flreismerhetetlenl V8-as mdra dorombol, fell mrgesen morg erforrs, a 3000/perces fordulattl elementris ervel hz Corvette-motor. Elre lthatan kt hnapon bell a hazai utakon is lehet majd tallkozni a CTS-V-vel, ekkor kezdi meg ugyanis tevkenysgt a Cadillac magyarorszgi kpviselete. A sport CTS azonban nem lesz olcs mulatsg, rt krlbell 18 milli forintban szabjk meg, krlbell annyiban, amennyirt egy BMW 545-st lehet kapni.

|