A boszorknyoknak, azt hiszem, ehhez semmi kze. Boszorknyok ugyanis nincsenek. Ez azonban nem zrja ki a boszorknysg ltezst, vagyis az ember rzkeivel s idegeivel ztt gonosz kis trfkat. A szerelem utn a msodik legrejtlyesebb rzs a flelem.
A pszichoanalzis utn pedig taln ppen a film a msodik legalkalmasabb eszkz ennek vizsglatra. Mr persze, ha egy erre a clra szvetkezett s a feladatra alkalmas stb ll rendelkezsre. A Blair Witch Project esetben ez msodszor is gy trtnt.
A Blair Witch Project els rsze maga volt a szntiszta pszicholgia. Nem klnsebben meglep, hogy igazi kultuszfilmm ntte ki magt a prblkozs, ami azt a folyamatot mutatta be rendkvl rzkletesen, melynek sorn nhny fiatal elszr csak szrakozsbl, majd visszavonhatatlanul tlpi a realits s a kpzelet kztt hzd vkonyka hatrvonalat, hogy vgl sajt flelmbe zrva rkre elvesszen a burkittsville-i erd rnyai kztt.
Az Ideglels nagyszersgt ppen amatrsge adta: az egsz film egy megtallt videofelvtelnek lczta magt, amelyet az erdben elveszett kis csapat vett fel. Ennek megfelelen rossz minsg, kzi kamers kapkod, hadonsz felvteleket nzhettnk msfl rn t, s mivel a film nagy rsze jszaka jtszdott, tulajdonkppen semmit sem lttunk a kpen. Az eurpai Dogma mozgalom rott szablyait szlssgesen betart alkotsnak is tekinthetnnk ezt a filmet: nincsenek sznszek, dszlet vagy bevilgtott helyszn, st tbbnyire mg alfest zene sem.
A Blair Witch Projectben az volt a zsenilis, hogy egy teljesen rtatlanul indul trtnet gy vezetett el minket a vegytiszta rettegsig, hogy kzben szinte semmit sem lttunk. A kpen soha nem tnt fl maga a gonosz, az utna kutatk csak htrahagyott s igen kevss meggyz nyomaira akadtak, a flelem alapjt az egyre-msra eltn szereplk adtk, nem az, hogy brmi is felbukkant vagy elkerlt volna (mint egy igazi horrorban szoks), s legfkppen senki nem bntott senkit: sem kls ellensgek, sem a fiatalok egymssal szemben nem produkltak vres jeleneteket.
Legelemibb emlkem az Ideglelssel kapcsolatban a felismerhetetlensgig eltorzult, hisztrikusan sikoltoz emberi arc. Egyedl, jszaka az erdben. Akr Munch Sikoly cm festmnye. Csak a pnik. Rettegs valami olyantl, amit az ember magnak tallt ki, de az nll letre kelt s alkotja ellen fordulva most felmorzsolja annak idegeit. Maga az rlet.
Az Ideglels els rszben a blairi boszorkny tnyleg nem ltezett. A film tulajdonkppen visszafordtotta a hagyomnyos horror-dramaturgit azltal, hogy ppen magt a szrnyet, a lnyt, a rettegs okt iktatta ki. A horrorfilmek ltalban mr cmkben hordozzk a borzongs j forrst, amitl a moziban majd flnnk kell: A mmia, A ragadoz, A vrus, A cpa, King-Kong, Dracula vagy ppen A farkas. Ennek a filmnek azonban nem pusztn annyi volt a cme, hogy Blair Witch, vagyis A blairi boszorkny, hanem az, hogy Blair Witch Project, vagyis az a team-munka, mely megalkotja a blairi boszorknyt. A kls szerepl - maga a blairi boszorkny - teht eleve kizrva. nem ltezik, ami hallatlan lehetsget knl a vllalkoz kedveknek a megalkotsra.
A vllalkoz kedvek pedig meg is alkottk. A horrorfilm, mely kizrja magbl a horror trgyt, olyan helyzetbe kergeti sajt szereplit, hogy azok felfedezik s letre keltik sajt magukban s sajt magukbl a gonoszt, de gy az ellene, a legyzsre indul tmadsok is csak sajt maguk ellen irnyulhatnak. Ha a szerepl tudja, hogy mondjuk a mmia a gonosz, s azt kell legyzni, akkor szmtalan praktika, mltfeltr nyomozs s nmi mgia kvetkezhet, hogy ha nem is megsemmistse, de legalbb szarkofgjba visszaparancsolja azt, ami oda val, s elnyerje az idkzben ugyan viharvertt vl, de mg gy is szp hsn kezt. De mi van, ha a mmia n vagyok? Mi trtnik, ha a gonosz a sajt lelkem mlyn elsott szarkofgbl szabadult ki? Nos, akkor szereplink csak nmaguk s egyms ellen tmadhatnak, s knytelenek legyilkolni nmagukat s egymst.
Az Ideglels els rszbl ez egyrtelmen nem derlt ki, csak annyi, hogy mindenki meghalt. Mrpedig a blairi boszorkny nem ltezik, ez viszont egyrtelmen kiderlt a filmbl. teht nem tehette. Ms pedig nem volt ott.
Az Ideglels azonban nemcsak olyan horrorfilm volt, amely a horror-elemet hagyta ki magbl, ezltal mgis horrort lltva el, hanem a "film"-et (mint jtkfilmet) is. Dokumentumfilmnek lltotta ugyanis magt. E szerencstlen eset egyetlen fennmaradt dokumentumnak, a megtallt "eredeti" videokazettnak. (Ismers eljrs: Ottlik is gy kezdi az Iskola a hatron-t s Kierkegaard is a Vagy-vagyot, hogy azt lltja, ezton csak egy megtallt kziratot, illetve levelezst publikl.)
A dokumentumfilm eszkzeit hasznl jtkfilmet ldokumentumfilmnek nevezzk. Ez szintn nem j tallmny a filmmvszetben, legjelesebb pldjt mutatja a mfaj hatsossgnak Az olajfalk (Jan Svrk, 1988), vagy a magyar Az igazi Mao (Siklsi Szilveszter,1994) elidzte ksz tvers-show.
Nem hiszem, hogy a Blair Witch Project idejn Amerika mg mindig Orson Welles rdijtknak hatsa alatt llt volna, s hogy valban elhittk a kpzelt boszorkny szelleme ltal kivgzett hrom fiatal tnyknt tlalt hallhrt. Egyszeren csak akadtak pran, akiknek megtetszett a blairi boszorkny gondolata, s ahogy mondjuk a Rocky Horror Picture Show hres, a vettsekre jelmezbe ltztt nzkznsge, k is tudatosan ptettk tovbb a boszorkny mtoszt. Tvshow-k s internetes cseveg oldalak kedvelt tmjv vlt a boszi, s ez persze zletnek sem ppen utols.
Ezen a ponton csppennk bele a msodik rszbe. A Burkittsville-ben nyzsgnek a turistk, a lakosok a fldmvelsrl fnysebessggel lltak t a vadkapitalista kereskedelemre, minden portn helyi fldet, gakat, kveket lehet jutnyos ron kapni (br az igazi siker ezek internetes forgalmazsa): egy hziasszony sajt bevallsa szerint mr csak kifestve, kiltzve mer kimenni az utcra, mert mindig ppen forgat valamely tvcsatorna stbja, s persze kzben vltig lltjk, hogy rthetetlen ez az rlet, hiszen a blairi boszorkny nem ltezik. Vgl is ez sem j tallmny, valahogy gy keletkezhetett annak idejn Lochness hrneve, s azta is egsz jl meglnek ebbl.
A nz azonban most mr vatos, azt hiszi, tanult az esetbl, s azonnal felmerl benne a gyan, hogy ismt ldokumentumot lt. Mi van, ha Burkittsville-ben tovbbra is csendes az let, nem is tudnak az els film ltezsrl, s csak az ldokumentum ldokumentumt ltjuk, amikor egy nem ltez trtnet kvetkeztben keletkez jabb - taln szintn nem ltez - trtnetet trnak elnk. De a kpek igazn meggyzek: ismert tvshow, hradsok tnnek fel, melyek a boszorknnyal s a film els rszvel foglalkoznak, s igen, mintha magunknak is lennnek emlkeink efflkrl, magyar csatornk is tvettk a hreket s foglalkoztak az els rsz tmjval, br nlunk ez inkbb a film bemutatsnak reklmkampnyt kpezte.
Nincs azonban id ilyesmin gondolkozni, hiszen kisvrtatva a dja vu rzse szll meg minket, ismt nhny fiatal rkezik, hogy kiprblja a legjabb szolgltatst: a boszorknyvadsz trt (Blair Witch Hunt), a legelst, melynek sorn felkeresik az egykori legenda, illetve az els film helysznt, hogy pr jszakt tltsenek a romnl, nem messze a Koporsszikltl a trtnet innen mr ismers. Taln nem lvm le a pont, ha elmondom, hogy vgl, ha nem is mindenki, de elg sokan meghalnak.
Taln nem lvm le a pont, mert nem ez a pon. Br sok kritika rte a msodik rszt, hogy felhagyva az eredeti tlet nagyszersgvel, cska horrorr silnytotta az eredetileg mlyebb gondolati skon rtelmezhet filmet.
Igen, a forma kicsit megvltozott: elfordulnak ignyes trkkk, tbb helyszn van, a hitelessg a szereplk jellemzsvel mg jobban megalapozott, ugyanakkor elg sablonos is (az egyik fit nemrg engedtk ki az elmegygyintzetbl, az egyik lny terhes, a msik azt lltja, hogy furcsa megrzsei vannak, s kisvrtatva tapasztaljuk is, hogy ez igaz). A trkkk is htrnyosak abbl a szempontbl, hogy megtrik a gonosz lthatatlansgnak varzst, de azrt annak tovbbra is csak bizonyos jeleit lthatjuk, ezttal ltvnyosabban, mint korbban.
A divatos filmksztst idzi a szerkeszts is, alapveten nem idrendben ltjuk az esemnyeket, mltbeli s jvbeli trtnsek villannak be egy-egy jl kivlasztott ponton; vagyis ltszik a filmen, hogy az elz rsz bevtelbl futotta komolyabb felszerelsre, ugyanakkor eluralkodott egy hagyomnyosabb filmksztsi md az egybknt az els rszhez kpest teljesen j stbon.
n mgis azt hiszem, a msodik rsz a legfontosabb gondolatot megrizte, st mg hatsosabban mutatja be azt. Arrl a gondolatrl van sz, hogy a videofelvtelt az ember dokumentumknt fogja fl, a felvett trtns trgyi bizonytkaknt, pedig amit a film mutat, nem valsg, legalbbis konkrt rtelemben nem az. A film - mg ha dokumentumfilm is - a valdit (a rgztettet) nem csupn nmagban akarja visszaadni, hanem valamifle tbblettel; nem valsgot, hanem igazsgot teht. A Blair Witchben a kamera egy ponton megsznik rgzt eszkzknt funkcionlni, s az ltala felvett film nem kls, hanem bels igazsgot mutat.
A szereplk hihetetlen mennyisg kamert visznek magukkal az erdbe a romhoz, s tisztessgesen be is kamerzzk a krnyket, hogy a trtnsek minden rszletrl emlk maradjon.
A felszerels reggelre gyakorlatilag megsemmisl, de sebaj, a kirndulst vezet fi hzban (rtsd: egy lerobbant gyrtelepen) akad mg egy kisebb vagonra val technikai kty, ahogy maga a hz is be van kamerzva. Kamerk rgztenek minden lpst a rendrsgen is az elhagyott erdbl, mely ismt tetthelly alakult. Tvstbok kzvettenek folyamatosan (feledhetetlen pillanat, amikor az egyik fival telefonon beszl serif az erdbl egy riporter mgtt llva integet a tvt nz gyanstottnak), mg az tszli kzrtben is akad egy biztonsgi kamera; nincs esemny, amit ne figyelne legalbb egy ridegen csillog vegszem.
Mi sem egyszerbb teht, mint pontosan megtudni, mi is trtnt a krdses jszakn m akkor kiderl, hogy a felvtelek valsgtkr helyett llektkr arcukat mutatjk. Semmi sem gy volt, ahogy a szereplk emlkeznek, st semmi sem gy volt, ahogy mi nzk azt a sajt szemnkkel lttuk.
Kim leugrik a boltba srrt, kicsit veszekszik az eladval, majd hazahajt, tkzben kisebb baleset (gyerekeket vl ltni a kocsi eltt az ton s flrekapja a kormnyt), a kocsiban minimlis kr esik. gy tudjuk, mert gy lttuk. Fl rval ksbb pedig: a bolti kamera brutlis gyilkossgot rgztett (Kim egy krmreszelvel szrta le az eladt), a tvben egy riporter a ronccs trt kocsit vlasztja httrl. Mindennek az ellenkezje is igaz.
"A felvteleket meghamistottk" - mondja a kihallgats kzben az egyik ktsgbeesett szerepl. Pedig a felvtelek nem hamisak, csak mindenkinek a maga igazt mutatjk, a rendrnek a gyilkossgot, indtkkal, bizonytkkal, tettessel s ldozattal, ahogy az kell; a gyanstottnak egy balesetet, vagy egyenesen semmit, a nznek mindent, az sszes lehetsges nzpontot. Hiszen a szereplk azrt kamerztk be a helyszneket, hogy tkletes krpanormt nyjthassanak a blairi boszorknyrl; ht tessk, a nz megkapja: az emberi llek krpanormjt, a tkletesen kiszolgltatott rettegst s a tkletesen embertelen brutalitst egyazon szemlyisgen bell.
A videk annyira igazodnak az emberi llekhez, hogy az jszakai felvteleken valsgos pszichoanalzist kell alkalmazni, hogy az igazsgra - az egyik lehetsges igazsgra, de a semminl ez is tbb - fny derljn. gy tnik, a viderl valahogy eltnt hrom rnyi esemny (egyszeren ugrik egyet a szmll, a kpen pedig semmi sem ltszik): igazi freudi elfojts, a legkellemetlenebbre nem emlkezhetnk, fel kell oldani azt. Mint minden pszichzisnl, eddig itt is csak a tneteket, a vgeredmnyt kaptuk (hullk vannak mindenfel s bizonyos dolgok tnkrementek), de a kivlt esemny helyn csak egy fekete lyuk.
Az alkalmas eljrs: a visszaforgats. (Itt ugyan bekapcsoldik a thriller vonal: az egyik magt boszorknynak tart, idkzben rejtlyesen eltnt lny mondta ezt a kaland elejn: vissza kell forgatni a rosszat jra, s mormolt valami varzsigt. A kvetkezetes logika - br lehet mondani, hogy ez a forgatknyv hinya, vagy gyetlensg az alkotk rszrl - messze szmzetett a filmbl; m ez arra jogost, hogy ne is akarjuk a trtnseket a kvlll logikjval megrteni.) Hipnzis, korbbi lmnyek felkutatsa kell teht, egyfajta transzllapot, amiben tljk a korbbi esemnyeket ismt, s ezzel feldolgozzuk azokat.
A rejtlyes, elfojtott esemny gyilkossg volt; a felolddshoz jabb gyilkossg kell teht. Ez mr nem is az erdben trtnik meg, a szereplk, ahogy megsejtik maguk is megsejtik, magukkal hoztk a gonoszt, ha gy tetszik a hatalmba kertette (megszllta) ket a blairi boszorkny, gy az jabb gyilkossgok maguk is elfojtdnak, s csak a korbbit hozzk felsznre. Megkerl a felvtelen az elveszett hrom ra, s br a szereplk szembeslnek tettkkel (a rendrsgen a ksbbiekkel is), mgis, egyben felmentve is rzik magukat ("eskszm, hogy baleset volt"), hiszen ket - mint egy hagyomnyos thrillerben - csak a gonosz szllta meg.
Boszorknyok mrpedig nincsenek. A blairi boszorkny a msodik rszben sem ltezik. Ltezik viszont az ember lelknek mlyn ntudatra bred gonosz, s ltezik az ember kiszolgltatottsgbl szrmaz sflelem. Ez a film ennek a kettnek az emberi llek egyre mlyl kreiben val brzolsa, nem kidolgozott trtnet teht.
A pszicholgusok nha azzal a rejtlyes mondssal illusztrljk a triszony jelensgt, hogy "ha a szakadkba nzel, a szakadk is visszanz beld", ha pedig a gonoszba nzel, akkor a gonoszsg is visszanz beld (klnben mitl lenne minden akcifilm zsaruja maga is kegyetlen gyilkos), s ha a felvevgpbe, akkor a film nz vissza beld. Elmentem egy moziba, hogy lssam vgre a blairi boszorknyt, s lthattam magamat, ahogy azz vltozom.
Ez a film igazi hatalma, tnyleges mgija, a blairi boszorkny nem a szereplkbe, hanem a kamerba bjt, filmigazsg, boszorknysg.
A llekigazsgok pedig ismt ldokumentumok, a film vgn mr tnyleg hamistottak a hradfelvtelek is, s vgl a film leleplezi magt, hiszen a legutols elhangz mondat az, hogy "az egsz egy kibaszott tvers". Tnyleg az. Mr, ami a konkrtumokat illeti.