Verdk : Maserati Coup Cambiocorsa |
Maserati Coup Cambiocorsa
2004.10.28. 21:11
A Maserati Coup Cambiocorsa szinte mindazt nyjtja, amit az anyacg, a Ferrari tpusai: llegzetelllt menet- teljestmnyeket, Formula-1-es vltsi mdot, s kivl ttartst - csak pp ngy szemly szmra is knyelmesen, kupformba csomagolva.
A kis testvr
A csaldi kapcsolatbl ereden szmos fegysg szrmazik a nagy testvrtl. Elsknt a V8-as motor, amely a mai motorgyrts egyik kkve. s nem csak azrt, mert olyan gynyr, hogy akr rkig is legeltetn rajta a szemt az ember, hanem azrt is, amit nyjtani kpes. Elszr is olyan zenei lmnyt, amelyet csak az olaszok tudnak elcsalogatni a rideg fmekbl. Elg csak elfordtani a kulcsot, s mr alapjraton is olyan flbemszan szp gurgulzst hallat, ami egyszerre kpes knnyeket csalni a szemekbe, s sejtetni a nyolc hengerbe bjtatott rettenetes ert. s a hang szinte, mert a 7000/perces fordulaton mrhet 400 ler valban nem piskta. Alig 5,3 msodperc alatt katapultlja a Coupt 100 km/rra, de 11,6 msodperc elteltvel mr 160 km/h a temp.
s ezutn mr csupn jabb 7 msodpercnek kell eltelnie, hogy a ktszzas szmot is elhagyja a sebessgmr mutatja. Br ezek a szmok elgg meggyznek tnnek, mgsem rhatjk le azt az lmnyt, ahogy a temp fokozdsval leszkl a lttr, amint a visszapillant tkrben pillanatok alatt bolhv zsugorodnak a 120-130 km/rs sebessggel haladk, valamint azt a megdbbenst, ami az ilyen gyorsulshoz nem szokott utasok arcra l ki. Tbbsgk alaposan megmarkolssza az elegns br kapaszkodt, s ha abban volna nedvessg, azt az utols cseppig kiprseln belle. Ezzel egytt mgsem a gyorsuls az igazn lenygz, hanem a 4,2 literes motor elementris nyomatkbl szrmaz hihetetlen rugalmassg, amely miatt mg tdikben, 160 km/rnl a gzra taposva is htrahanyatlik az utasok feje. Mivel a nyomatk jelents rsze mr 2000/perces fordulattl mozgsthat, ezrt sehol, semmilyen fokozatban nem gond az elzs. A gzadsra vlaszul csak hrdl egyet a motor, s mris mgttnk van, aki eddig elttnk autzott.
A motor mellett a msik, leginkbb figyelmet rdeml egysg a robotizlt, hatfokozat sebessgvlt, amelynl vagy automatika vlogat a fokozatok kztt, vagy a vezet - Formula-1-es mdra - a kormny mgtti karokkal. A kt alapvet kapcsolsi md kiegsztsre a vezet mg tovbbi kt program kzl vlaszthat. Az egyik a csszs tburkolaton val elindulst knnyti meg, mg a msik, a Sport-program a fokozattl fggen 500, vagy 1000 fordulattal megemeli a motor leszablyozsi fordulatszmt, a vlt hamarabb kapcsol vissza alacsonyabb fokozatba, s a kapcsolsi folyamat is felgyorsul. Az zemmdok kzl azonban csak a Sport-programmal trstott kzi kapcsols hagyja r teljesen a vezetre a kapcsolst, vagyis a leszablyozsi fordulatszm elrsekor csak ekkor nem vlt fel magtl az automatika. A kormny mgtti karok hasznlatt viszonylag knny elsajttani, azt viszont nehezebb megszokni, hogy az aut kzi kapcsolsnl is, teljesen automata zemmdban is kiss rngat - klnsen hidegen. A sebessgvltnak azonban nem csak a kapcsolsi mdja, hanem az elhelyezse is sajtos. Az ltalnostl eltren nem a motor mg, hanem a hts tengelyhez ptettk be. Ennek ksznheten a tmeg 52 szzalka az els, 48 szzalka a hts tengelyre jut, ami az ttarts szempontjbl megkzelti az idelist. m nemcsak ennyit tettek azrt, hogy a Maserati Coup csaknem gy kanyarodjon, mint egy versenyaut. Szintn a Ferraritl eredeztetheten, elre s htra egyarnt alumniumbl kovcsolt, dupla lengkaros felfggesztseket szereltek be, Skyhook vltoz lengscsillaptssal s ell 235/40-18, htul 265/35-18-as kerekekkel. Az els, ami menet kzben feltnik, hogy a rugzs mg komfort-llsban is elg kemny. A msodik, hogy a megszokott kanyarokat ugyanolyan sebessgrzet mellett sokkal nagyobb tempval sikerl bevenni. Az rzki csalds oka az utcai autkon rezhet billens szinte teljes elmaradsa, a szuperszles gumik hihetetlen tapadsa, s a preczis fut- s kormnymnek tulajdonthat, sebszi pontossg vkvets. A Sport-fokozat vlasztsakor a dls mg ennl is kisebb, ekkor azonban olyan kemnny vlnak a felfggesztsek, mintha a rugkat tmr acltmbkre cserltk volna. Ez j minsg aszfalton, vagy versenyplyn egyltaln nem htrny, hazai tjainkon viszont...
Ha nem is szzszzalkosan, de eddig csaknem minden olyan, mint egy Ferrariban. Jelents klnbsg azonban, hogy a Maserati Coupban ngy tlagos felntt is knyelmesen utazhat - feltve, hogy nem nyomjk meg a rugzst felkemnyt Sport gombot. Tovbb eltr mg az r, amely a megvsrolt extrktl fggen 25-30 milli, s ez a kzelben sincs annak, amennyit egy Ferrarirt elkrnek.
|