Verdk : Maserati Quattroporte |
Maserati Quattroporte
2004.10.28. 21:40
Ha ktszztvennel szguldva is gy unatkozol, mint tvennl, ha igazi ritkasgra vgysz, ha szereted a Ferrari-motorok hangjt s erejt - akkor itt az ideje, hogy magval ragadjon a Maserati Quattroporte! Legalbb egy napra.
Kp s hang
Az els benyoms szmt. Emlkszem mg, azon a reggelen a busz lmosan csoszogott az ovlplya als szln. Ekkor az ovl fels svjn elhzott egy Ferrari-hang aut. A pontt zsugorod jrm utn nztem, s egy limuzint lttam. Mindez Prizstl nem messze, egy tesztplyjn trtnt, ahova a busz a Delphi meghvsra szlltotta az jsgrkat.
Nem sokkal ksbb - praktikusan mg ebd eltt - mr ugyanennek a Maserati Quattroportnak a hts lsn ltem, mellettem a minket meghv autipari beszllt cg kt alkalmazottja. A volnnl a futmfejleszt tesztpilta vgtelen nyugalommal szguldott velnk krbe a kanyargs tesztplyn, mikzben a mi tenyernk izzadva markolta a br kapaszkodkat. Egy rvid egyenes szakaszon aztn a kt Delphi-alkalmazott kztt a kvetkez beszlgets zajlott le: - Tulajdonkppen mit szlltunk mi ehhez az authoz? - A lgkondit. - Aha. s sszeszortott fogakkal kapaszkodtunk tovbb. Ksbb, az ovlplyn 265-nl gy prseldtnk az lsbe, hogy a keznket sem brtuk felemelni. Taln valban nem izzadtunk annyira, mint egy tlagos lgkondival. Viszont aznap csak a tesztpilta vezethette a Quattroportt. Ha akkor valaki azt mondja, hogy hat hten bell n is vezethetek ilyen autt, knnyebb szvvel szllok ki belle. Szerencsmre itthon egy S.P.Q.R. Warm Up nev cg megkezdte a mrka (s a testvr Ferrari) forgalmazst. Van mr egy iroda, egy-kt bemutat-aut s egy darab koffer is a rendelkezskre ll. A nemes itliai kocsik hamarosan kln szalont is kapnak. A kofferbl egybknt a fnyezst, sznyeget, brkrpitot, szeglyt s a br varrshoz hasznlt crnt(!) eredeti mintk alapjn vlaszthatja ki a kuncsaft. Korrekt, nemdebr? A Quattroporte esetben 15 fle fnyezs, 10 fle br, 4 fle fabett s 4 fle sznyegszn a vlasztk. Aki pedig finnys, akr sznvlasztkon kvli fnyezst is krhet, nett 3714,14 eurs (minden cent szmt!) felrrt. De van eredeti Maserati-logs, tdarabos brnd-szett is, 2896,55 eurrt, a rzsafa bels dszts padig 301 eurrt s 72 centrt szinte ingyen van. Miutn megismerkedtnk az opcik rejtelmeivel s vgigbogarsztuk a prbaaut extrit, kikeredik a vtelr, meg a szemnk: 32 937 500 forint. Aki ezt kifizeti, akr "Kivl Adz"-emlkrmet is kaphatna az APEH-tl, hiszen vagy 6,5 millinyi fval s 1,8 milli regisztrcis adval duzzasztja a magyar llam bevteleit.
A Quattroporte vezetshez azonban szksg van egy pr perces oktatsra - e nlkl nem tudnk kitolatni sem a parkolhelyrl. Az automatizlt, hatfokozat szerkezetet a voln mgtti kallantykkal kezelhetjk, ezzel rakhatjuk fokozatba, illetve jobb keznkkel fel-, ballal visszavlthatunk. Mindkettt egyidejleg meghzva lehet resbe tenni a vltt. A htramenethez a kzpkonzol aprcska karjt kell elszr felfel, majd htrafel elmozdtani. A Quattroporte hajtslnca hasonl, mint a mrka tbbi gyrtmny. gy az orrban a Ferraritl szrmaz, 4244 kbcentis, 400 lers V8-as szvmotort talljuk, mghozz ersen htratolva az utastr irnyba. Ezutn nem a kuplung s a vlt kvetkezik, hanem egy hossz tengely, ami masszv csben vezet a htra. Ez a tengely - nem holmi nyekl-nyakl kardnra kell gondolni - pontosan annyit forog, mint a motor ftengelye, ami a Quattroporte esetben elrheti a nyolcezret percenknt. Htul aztn, segdvzra szerelve, egy egysg a kuplung, a sebessgvlt s a differencilm, tovbb a vltt s a tengelykapcsolt kezel elektrohidraulikus elemek is ide kerltek. Ez, a luxuskrkben ritkn alkalmazott, gynevezett transaxle elrendezs igen j tmegeloszlst eredmnyez, az els tengelyre 47, a hajtott htsra 53 szzalk jut.
Persze az els pillanatokban az ember nem azon mlzik, hogy milyen a tmegeloszls, hanem prblja magt elhelyezni a nagy pompval kivitelezett utastrben. Az lsek brhurki, a szp - ebben a kocsiban mahagni - fabettek, a jl eltallt arnyban alkalmazott krmdsztsek olyan kor idznek, amelyben mg nem futszalagok ontottk szzezer szmra a drga luxuslimuzinokat, hanem mesteremberek ptettk meg, kis darabszmban, m annl nagyobb szakrtelemmel. A tradicionlis dizjn mg az is elbrja, hogy a mahagni kzpkonzolon tipikus XXI. szzadi kellk, egy nagy sznes kperny legyen, m mg sincs tlzottan sok gomb az audio-rendszer, a telefon, a fedlzeti szmtgp s trsai kezelshez. m szmomra mg mindig nehezen illeszthet hozz az a hang, amely a motor beindtsakor hallatszik. A kulcs elfordtsakor ugyanonnan folytatdik bennem a trtnet, ahol gy hat hete abbamaradt. A V8-as az indtzs utn egy nllan adagolt gzfrccsel indul be - erre hrom utcval arrbb is sszerezzennek a kbor kutyk. A Ferrari-szrmazs V8-as versenymotorknt veszi a fordulatot, igaz, a kivl szigetels miatt ebbl a bizserget hangelegybl csak kivonat jut a flembe. Rsnyire le is engedem az ablakot, hogy gynyrkdjek benne.
Elszr kiss vatosan nyomom meg a gzt, nem feledve, hogy krlttem Ferrarik s Maseratik parkolnak. m a rendszer az vatos gzadsnak megfelel ritmusban cssztatja a kuplungot, gyhogy gond nlkl kitolatok. Rvid vrosi autzs kvetkezik, s a vlt meglepen jl mkdik a vontatottan halad forgalomban is. Igaz, automata zemmdban hasznlom, s a "Sport" felirat gombot sem nyomtam meg. Legalbbis egyelre.
A vltval val ismerkedsben elszr azt prblom ki, hogy be lehet-e avatkozni az automata zemmdba. s igen! Ha ilyenkor, mondjuk, visszavltok, a szerkezet hallgat rm, s hatkony motorfk a vlasz. m amint bkn hagyom pr msodpercre, az automatika ismt tveszi az uralmat. Komfort zemmdban a rugzs kifejezetten normlis, az aut a rossz fvrosi utakon szinte nem is ztyg.
A vros vge tblnl magamhoz ragadom a kezdemnyezst. Vlt manulis llsba, vlts le-fl! Ez jl mkdik, a kallantyk gy kattannak, mintha valban vltannak, holott itt is csak mikrokapcsolk dolgoznak. Visszakapcsolskor vijjog gzfrccskben gynyrkdhetek, a leszablyozsi fordulatszmnl viszont a vlt felkapcsol a kvetkez fokozatba. Na, akkor nyomjuk meg vgre a "Sport"-gombot is. A Quattroportt mintha kicserltk volna. Mr a gzads karakterisztikja is ms, a vltsok mg gyorsabbak s a Skyhook lengscsillapts alaposan bekemnyt. Innentl kezdve az elektronika mr nem avatkozik be a vltsi folyamatba (csak annyira, hogy a motort ne forgassam szt) - s knnyen elfelejtem, hogy nem sportkupban lk. Igaz, a sebessgvltst most mr hatrozott lksek ksrik - gy legalbb rzi az ember a 400 lert. Kanyarokban viszont a Quattroporte olyan kezes s olyan semleges viselkeds, mintha egy 600 kils csvzas manyag sportkocsit vezetnk, s nagyon kell ingerelni, hogy a tlkormnyozottsgi hajlamnak akr a szikrjt mutassa. A fkek brmikor kpesek a nehzsgi gyorsulssal egyenrtk lassulst produklni - megingathatatlan ttarts mellett.
A Ngrd megyei kanyargs utakon egyre jobban rzem magam. Lehet, hogy elsre taln nem stimmelt a kp s a hang, de egyre inkbb rzem, hogy mi az, amitl a Quattroporte ms, mint a tbbi limuzin. Taln nem is gyorsabb a tbbieknl: a hat msodpercen belli gyorsulst sok luxuskocsi mr valdi automata vltval is megfutja. m a Maserati nem fosztja meg vezetjt attl, hogy t is lje a szguldst, a vltst, a kanyarodst. gy nem feledkezik meg azokrl az emberekrl, akiknek mg a Maserati-versenyautkkal is elrhetetlen sebessgi rekordnak tnt az a 275 km/rs cscssebessg, amit ma csodlatos hangok ksretben egy olyan ritka szriaaut is elr, mint a ngyajts Maserati.
|