.:sub-speaker left:.
 
..::F:Ő:M:E:N:Ü::..
 
..::I.M.P.R.E.S.S.Z.U.M::..
 
..::H.o.m.e::..
 
levelező linkek
 
Baráti kör honlapok
 
Szavazz!!!
>Szavazás az oldalról<
Milyennek találod az oldalam? :)

Főkirályság, szuper!
naggyon jó!
jó..elmegy.
lehetne jobb is
igénytelen, poshadt!
változtass rajta sűrgősen!
delete!!!
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
csevegő linkek
 
egyéb honlapok
 
Filmes linkek
 
Verdák
Verdák : Maserati Quattroporte

Maserati Quattroporte

  2004.10.28. 21:40

Ha kétszázötvennel száguldva is úgy unatkozol, mint ötvennél, ha igazi ritkaságra vágysz, ha szereted a Ferrari-motorok hangját és erejét - akkor itt az ideje, hogy magával ragadjon a Maserati Quattroporte! Legalább egy napra.

Kép és hang


 

Az első benyomás számít. Emlékszem még, azon a reggelen a busz álmosan csoszogott az oválpálya alsó szélén. Ekkor az ovál felső sávján elhúzott egy Ferrari-hangú autó. A ponttá zsugorodó jármű után néztem, s egy limuzint láttam. Mindez Párizstól nem messze, egy tesztpályáján történt, ahova a busz a Delphi meghívására szállította az újságírókat.

Nem sokkal később - praktikusan még ebéd előtt - már ugyanennek a Maserati Quattroporténak a hátsó ülésén ültem, mellettem a minket meghívó autóipari beszállító cég két alkalmazottja. A volánnál a futóműfejlesztő tesztpilóta végtelen nyugalommal száguldott velünk körbe a kanyargós tesztpályán, miközben a mi tenyerünk izzadva markolta a bőr kapaszkodókat. Egy rövid egyenes szakaszon aztán a két Delphi-alkalmazott között a következő beszélgetés zajlott le:
- Tulajdonképpen mit szállítunk mi ehhez az autóhoz?
- A légkondit.
- Aha.
És összeszorított fogakkal kapaszkodtunk tovább. Később, az oválpályán 265-nél úgy préselődtünk az ülésbe, hogy a kezünket sem bírtuk felemelni. Talán valóban nem izzadtunk annyira, mint egy átlagos légkondival. Viszont aznap csak a tesztpilóta vezethette a Quattroportét.
Ha akkor valaki azt mondja, hogy hat héten belül én is vezethetek ilyen autót, könnyebb szívvel szállok ki belőle. Szerencsémre itthon egy S.P.Q.R. Warm Up nevű cég megkezdte a márka (és a testvér Ferrari) forgalmazását. Van már egy iroda, egy-két bemutató-autó és egy darab koffer is a rendelkezésükre áll. A nemes itáliai kocsik hamarosan külön szalont is kapnak. A kofferből egyébként a fényezést, szőnyeget, bőrkárpitot, szegélyt és a bőr varrásához használt cérnát(!) eredeti minták alapján választhatja ki a kuncsaft. Korrekt, nemdebár?
A Quattroporte esetében 15 féle fényezés, 10 féle bőr, 4 féle fabetét és 4 féle szőnyegszín a választék. Aki pedig finnyás, akár színválasztékon kívüli fényezést is kérhet, nettó 3714,14 eurós (minden cent számít!) felárért. De van eredeti Maserati-logós, ötdarabos bőrönd-szett is, 2896,55 euróért, a rózsafa belső díszítés padig 301 euróért és 72 centért szinte ingyen van. Miután megismerkedtünk az opciók rejtelmeivel és végigbogarásztuk a próbaautó extráit, kikeredik a vételár, meg a szemünk: 32 937 500 forint. Aki ezt kifizeti, akár "Kiváló Adózó"-emlékérmet is kaphatna az APEH-től, hiszen vagy 6,5 milliónyi áfával és 1,8 millió regisztrációs adóval duzzasztja a magyar állam bevételeit.

A Quattroporte vezetéséhez azonban szükség van egy pár perces oktatásra - e nélkül nem tudnék kitolatni sem a parkolóhelyről. Az automatizált, hatfokozatú szerkezetet a volán mögötti kallantyúkkal kezelhetjük, ezzel rakhatjuk fokozatba, illetve jobb kezünkkel fel-, ballal visszaválthatunk. Mindkettőt egyidejűleg meghúzva lehet üresbe tenni a váltót. A hátramenethez a középkonzol aprócska karját kell először felfelé, majd hátrafelé elmozdítani.
A Quattroporte hajtáslánca hasonló, mint a márka többi gyártmányáé. Így az orrban a Ferraritól származó, 4244 köbcentis, 400 lóerős V8-as szívómotort találjuk, méghozzá erősen hátratolva az utastér irányába. Ezután nem a kuplung és a váltó következik, hanem egy hosszú tengely, ami masszív csőben vezet a hátra. Ez a tengely - nem holmi nyeklő-nyakló kardánra kell gondolni - pontosan annyit forog, mint a motor főtengelye, ami a Quattroporte esetében elérheti a nyolcezret percenként. Hátul aztán, segédvázra szerelve, egy egység a kuplung, a sebességváltó és a differenciálmű, továbbá a váltót és a tengelykapcsolót kezelő elektrohidraulikus elemek is ide kerültek. Ez, a luxuskörökben ritkán alkalmazott, úgynevezett transaxle elrendezés igen jó tömegeloszlást eredményez, az első tengelyre 47, a hajtott hátsóra 53 százalék jut.

Persze az első pillanatokban az ember nem azon mélázik, hogy milyen a tömegeloszlás, hanem próbálja magát elhelyezni a nagy pompával kivitelezett utastérben. Az ülések bőrhurkái, a szép - ebben a kocsiban mahagóni - fabetétek, a jól eltalált arányban alkalmazott krómdíszítések olyan kor idéznek, amelyben még nem futószalagok ontották százezer számra a drága luxuslimuzinokat, hanem mesteremberek építették meg, kis darabszámban, ám annál nagyobb szakértelemmel. A tradicionális dizájn még az is elbírja, hogy a mahagóni középkonzolon tipikus XXI. századi kellék, egy nagy színes képernyő legyen, ám még sincs túlzottan sok gomb az audio-rendszer, a telefon, a fedélzeti számítógép és társai kezeléséhez.
Ám számomra még mindig nehezen illeszthető hozzá az a hang, amely a motor beindításakor hallatszik. A kulcs elfordításakor ugyanonnan folytatódik bennem a történet, ahol úgy hat hete abbamaradt. A V8-as az indítózás után egy önállóan adagolt gázfröccsel indul be - erre három utcával arrébb is összerezzennek a kóbor kutyák. A Ferrari-származású V8-as versenymotorként veszi a fordulatot, igaz, a kiváló szigetelés miatt ebből a bizsergető hangelegyből csak kivonat jut a fülembe. Résnyire le is engedem az ablakot, hogy gyönyörködjek benne.

Először kissé óvatosan nyomom meg a gázt, nem feledve, hogy körülöttem Ferrarik és Maseratik parkolnak. Ám a rendszer az óvatos gázadásnak megfelelő ritmusban csúsztatja a kuplungot, úgyhogy gond nélkül kitolatok. Rövid városi autózás következik, és a váltó meglepően jól működik a vontatottan haladó forgalomban is. Igaz, automata üzemmódban használom, és a "Sport" feliratú gombot sem nyomtam meg. Legalábbis egyelőre.

A váltóval való ismerkedésben először azt próbálom ki, hogy be lehet-e avatkozni az automata üzemmódba. És igen! Ha ilyenkor, mondjuk, visszaváltok, a szerkezet hallgat rám, és hatékony motorfék a válasz. Ám amint békén hagyom pár másodpercre, az automatika ismét átveszi az uralmat. Komfort üzemmódban a rugózás kifejezetten normális, az autó a rossz fővárosi utakon szinte nem is zötyög.

A város vége táblánál magamhoz ragadom a kezdeményezést. Váltó manuális állásba, váltás le-föl! Ez jól működik, a kallantyúk úgy kattannak, mintha valóban váltanának, holott itt is csak mikrokapcsolók dolgoznak. Visszakapcsoláskor vijjogó gázfröccsökben gyönyörködhetek, a leszabályozási fordulatszámnál viszont a váltó felkapcsol a következő fokozatba.
Na, akkor nyomjuk meg végre a "Sport"-gombot is. A Quattroportét mintha kicserélték volna. Már a gázadás karakterisztikája is más, a váltások még gyorsabbak és a Skyhook lengéscsillapítás alaposan bekeményít. Innentől kezdve az elektronika már nem avatkozik be a váltási folyamatba (csak annyira, hogy a motort ne forgassam szét) - és könnyen elfelejtem, hogy nem sportkupéban ülök. Igaz, a sebességváltást most már határozott lökések kísérik - így legalább érzi az ember a 400 lóerőt. Kanyarokban viszont a Quattroporte olyan kezes és olyan semleges viselkedésű, mintha egy 600 kilós csővázas műanyag sportkocsit vezetnék, és nagyon kell ingerelni, hogy a túlkormányozottsági hajlamnak akár a szikráját mutassa. A fékek bármikor képesek a nehézségi gyorsulással egyenértékű lassulást produkálni - megingathatatlan úttartás mellett.

A Nógrád megyei kanyargós utakon egyre jobban érzem magam. Lehet, hogy elsőre talán nem stimmelt a kép és a hang, de egyre inkább érzem, hogy mi az, amitől a Quattroporte más, mint a többi limuzin. Talán nem is gyorsabb a többieknél: a hat másodpercen belüli gyorsulást sok luxuskocsi már valódi automata váltóval is megfutja. Ám a Maserati nem fosztja meg vezetőjét attól, hogy át is élje a száguldást, a váltást, a kanyarodást. Így nem feledkezik meg azokról az emberekről, akiknek még a Maserati-versenyautókkal is elérhetetlen sebességi rekordnak tűnt az a 275 km/órás csúcssebesség, amit ma csodálatos hangok kíséretében egy olyan ritka szériaautó is elér, mint a négyajtós Maserati.


 
.:sub-speaker right:.
 
érdekes...
 
Autó-tuning linkek
 
Látogatottság
Indulás: 2004-06-02
 
! ! ! Aktuális ! ! !
 
ide csacsoghattok
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
egy pontos idő
 
E-Mail
 
Naptár
2024. November
HKSCPSV
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
<<   >>
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?