Verdk : Seat Toledo Prototipo |
Seat Toledo Prototipo
2004.10.28. 21:46
A Seat Toledo Prototipo a Madridi Autszalonon mutatkozott be, gy fellibbent a ftyol, s eltnt a 2005. tavasztl kszl szriamodell teljesen j, buszos karaktere.
A Seat Toledo Prototipo vgleg altmasztja azt, amit eddig csak sejteni lehetett: a Toledo harmadik genercija j utakon jr. Ha emlksznk, az els nemzedk (1991) mg konvencionlis szednnak ltsz, m tajts aut volt mretes utastrrel s gigszi csomagtartval. Nos, ez az irnyzat a Volkswagen-csoporton bell tkerlt a Skodhoz, s a kvetkez, a Golf IV platformjra ptett Toledo (1998) mr ngyajts, klasszikus kialakts lpcssht limuzin lett, s br szintn fl kbmteres csomagtartt hordozott, a dinamikus forma oltrn felldoztk a rakodhatsgot. Az igazi fordulat mgis most kvetkezik. A Volkswagen-csoport als kzpkategris modelljeinek fokozatos levltsa sorn a Seatnl rdekes stratgit vlasztottak. A mr kaphat Altea a Golf V platformjt hasznlja, de egyrtelmen a kompakt buszok sikerhullmt akarja meglovagolni, sportosabb csomagolsban. A Toledo pedig egyszeren ennek a modellnek lenne - ltszlag - lpcssht testvre.
A Toledo Prototipo annyiban persze tovbbviszi a "vrvonalat", hogy csomagtartja elri a fl kbmteres mretet. Az Altenl 21 centimterrel hosszabb autnl a lpcss kialakts tulajdonkppen olyan tdik ajtt leplez, amelyhez hasonlt korbban a Renault Vel Satison lthattunk. A lejts tetvonal, az rdekesen kanyartott oldals vegezs, illetve az aut oldaln ktszn fnyezssel kiemelt domborulatok a jrm praktikus jelleghez kpest szokatlanul mersznek minsthetk. Legalbb annyira, mint a Seatnl korbban bemutatott Salsa-tanulmnyaut - s annak formatervezje, Walter da Silva. A szokatlan megoldsok a vilgttesteknl is visszaksznnek: a ketts xenonlmpk, a ledes hts irnyjelzk, illetve a koncentrikus krkben vilgt hts fklmpk a jv vilgtstechnikjbl nyjtanak zeltt. s ha mg mindig kevs lenne az jdonsg, a Toledo Prototipo els ablaktrli nyugalmi helyzetkben az A-oszlopokba simulnak. Ezt a megoldst korbban legfeljebb az Alten lthattuk.
A praktikussg azonban minden formai jtk ellenre megmaradt. A hatalmas raktr merev padlt kapott, amely ktfle magassgban is hasznlhat attl fggen, hogy alacsonyabb vagy magasabb padl alatti rekeszre van szksg. A hts lsek snen elretolhatk, s tmljuk ktfle helyzetben is rgzthet, ami a csomagtr tovbbi bvtst teszi lehetv - lhely megszntetse nlkl. A tanulmnyaut kt hts szknek tmlja gy hajthat elre, hogy teljesen sk rakfellet keletkezzen. Hasznos tlet az is, hogy a ktrteg s kettnyithat kalaptartba rejtettk az elakadsjelzt s az elssegly-csomagot.
Az Altea-Golf V "vrvonal" sok mindent elrul arrl is, hogy milyen technika vrhat a szriagyrts Toledban. A tanulmny a VW-csoport ms termkeinl mr bevetett ktliteres, 150 lers, kzvetlen befecskendezses (FSI) benzinmotorjt kapta meg hatfokozat kzi vltval kombinlva. Az egyedi jrmvn persze jl mutatnak a 235/35 R19-es mret kerekek, de ha az letszagbb, szriagyrts Toledt prbljuk elkpzelni, akkor az Altea nyomn az 1,6 literes hagyomnyos befecskendezses benzines, az 1,9 s 2 literes TDI-k (105 s 140 LE) megjelense a motorvlasztkban nem tnik tl mersz fantzilgatsnak.
Ha a tanulmnyaut klnleges szerelvnyeitl (vegtet, DVD-rendszer, stb.) s a brs bortstl egy pillanatra eltekintnk, akkor az utastr is teljesen Altea-jellegnek tnhet. A vezet fel nz kzpkonzol, a magasabbra helyezett vltkar s a sok rakodhely alapjn egy buszos ernyeket csillogtat Toledo kpe alakul ki. Mivel azoknl sportosabb s merszebb formj, nem kell a VW csoportnak attl sem tartania, hogy a spanyol tpus a hzon belli konkurencit ersten, mivel gykeres ellentte a dobozszer VW Tourannak, a Bora-utd s a msodik genercis Octavia ell pedig garantltan nem fog vevket elszippantani.
|