BMW 645ci
2004.11.09. 21:25
Srckoromban mg a trtnelemknyvemet is 6-os BMW-be ktttem, gy hazudnk, ha azt mondanm: nem vrtam a tesztautt. A tbbiek szabadsgon vannak, gy enym az rm s a BMW 645ci.
Legszvesebben a kardomba dltem volna, amikor 1989-ben azt olvastam, hogy a bajor cg 13 v utn megszntette a 6-os sportkupk gyrtst. Az ilyen klasszikusokat a vilg vgig kellene gyrtani. Radsul az "aut maximus" utd nlkl halt ki, mert gy hiszem, a 8-as sorozatot nagyon kevesen tekintettk a 6-os kvetjnek. Igaz, idnknt fel-felrppent a hr, hogy jn az j modell, de ehelyett a mlt vtized vgre a 8-as sorozat is szpen kimlt. vekre nagy BMW kup nlkl maradt a vilg. Szgyen! s igen. 14 v vrakozs utn megrkezett az j 6-os, amely ms szmot nem is kaphatott volna, mert szmeldje jval sikeresebbknt szerepelt, mint a ksbbi 8-as. A sikerben sokat segtett, hogy a tpus a plyaversenyeken bizonytott. Szerencsre a BMW-hvk lelkbe szges katonai bakanccsal tapos Chris Bangle kezre is rcsaptak: az j 6-os felismerheten BMW, emsztheten elegyednek benne a hagyomnyos s a frissen krelt formajegyek. Dgs. Lapos. v az t. s az idt gyesen tvel forma brilins technikt rejt. Rgtn ott van az orr mlyre bedugott, huncutul 333 lers V8-as, amelynek htratolt helyzete is az 50/50 szzalkos tengelyek kzti slyeloszlst szolglja. Kr, hogy hitvny manyagba burkoltk, de tudomsul kell venni, hogy elmltak mr azok az idk, amikor a szvcsvek nttt tekergzse tette ltvnyoss a gphzat. De mindezrt krptol a motor teljestmnye, nyomatka, kulturlt jrsa, reakcikszsge. Na meg az igazi V8-as hang!
Belve az els pillanatban nehezen talltam a helyem. Mr megint egy aut, amelyet az amerikai NBA kosrlabdzira mreteztek, gy flredobva a frfii hisgot, megemeltem az lst. Az ls s a kormnyllts is elektromos, gy zmmgtettem egy j darabig, amg belltottam majdnem tkletesen. A tklyhez hinyzott a felrrt knlt, llthat combtmasz. A kocsi belsejvel csak egy baj van: ha letakarnk a kormnyon az emblmt, s nem hallottam volna az I-Drive-rl, nem ismernm meg, hogy BMW-ben lk. Motor be, vlt egyes, hajr. Kit rdekel a forma, amikor ezzel a kocsival j autzni! A karosszria hihetetlenl merev, a motor egszen alacsony fordulatszmtl nagyot tol, s bele lehet kergetni a pirosba, ahol 7500 utn hihetetlenl kulturltan szablyoz le az elektronika, nem kpve bele az lvezet levesbe. Lehet, hogy mennem kellett volna a Nissan 350 Z-vel, mert ez az aut reggelire megette a hzsnak hitt kanyarokat, s mindig feljebb s feljebb kellett helyezni a lcet, amg mr nem talltam emlkezetemben olyan tesztautt, amellyel az alapkanyarjaimat legalbb megkzelt gyorsasggal, bonyodalmak nlkl bevettem.
A 6-os legyztt, elvittem ht trzni. Nagyon j vele elzgetni. Egy-egy autnyi ugrs finom, hromnegyedes gzfrccskkel kivitelezhet, az aut pillanatok alatt olyan sebessgrgiba r, amelyben kevesek duhajkodnak. rltem, hogy a motor szles fordulatszm-tartomnyban l, ugyanis a vlt karja sportautnak hossz, s radsul viszonylag hossz utakat is fut be: pldul a harmadik s a negyedik fokozat kztt 13 centimter utat tesz meg a vltgomb. J! Tudom: tlagautban ez tbb, mint OK, de ez a vilg egyik legagilisabb ngykerekje, s jobb lenne, ha a vlts mg gyorsabban menne. A nagy trappols utn a 645ci bemutatta, hogy valdi traaut. Finoman is hasznlhat, a motort alig prgetve is dinamikus, csendesen suhan, ha kell, s mr-mr bizarrul stabil futmve sem rzza le az utaz vesjt. s ilyenkor 120-130 km/h sebessggel cirklva a fogyaszts a forszrozott zem 18 literbl 15 al szll. s ha mg pr napig marad az aut, biztosan lejjebb is szorthat ez az rtk.
Beszllhat utas is, de lehetleg csak egy. A kocsi ugyan 2+2 szemlyes, de htul magam mgtt csupn annyi hely maradt, hogy odalve egy testhelyzetbe csontosodva, lbamon az lssel, nyakamban a hts szlvdvel frtem el. Nos! Ez az aut nem az utasszllt kapacitsrl szl. Meglepetst tartogat a csomagtart is, amely felnyits utn teljesen tlagosnak hat, a padljt felfejtve viszont megtallni az akkumultort, a biztostkok fszkt s mg nmi elektronikt. Csak vz ne rje s borospalack se trjn szt a bevsrlsbl hazafel!
Teht itt egy aut, amellyel fkezni is rm, tmve van extrkkal, amelyek kzl az egyik legfontosabb a vltoz tttelezs kormnym. Profi mdon kidolgozott eszkz. Ezt onnan tudni, hogy nem kell hozzszokni, csak vezets kzben rezni, milyen jl reagl a kocsi a kormnymozdulatokra, mikzben nem kell izomlzass tornztatni a bicepszet. Szval itt ez az j 6-os, drgn ugyan, de stlusosan, meg lvezhetn, s ha nem gyorsult volna fel a fejlds az autsvilgban, akkor j lenne arra is, hogy akr 13 vig gyrtsk.

|