BMW M5
2004.12.02. 21:49
Szeptemberben hivatalosan is bemutatjk a BMW M5-s szriavltozatt. A technika: 5 liter, 10 henger, 40 szelep, 7 fokozat. s persze a motor 507 lers. Csoda, hogy az aut 15 msodperc alatt ri el a 200 km/rs sebessget?
A kigyrt szuper-limuzinok izgalmas piacn mindig a legjabb aut a legnagyobb teljestmny. gy aztn ne csodlkozzunk, hogy a frissen rkezk rlicitlnak a tbbiekre. A BMW most 507 lert mond, ami tbb mint a most kaphat Mercedes E55 AMG (476 LE) s a nemrg levltott A6-oson alapul, utols szris Audi RS6 plus (480 LE) motorjnak teljestmnye. Ez mr azrt is tiszteletet parancsol, mert a Mercedes egy mechanikus feltltvel, az Audi pedig kt turbval csikarta ki az risi rtket a maga V8-as blokkjbl. A BMW viszont ms irnyba indult el: az elz M5-s ngyliteres V8-ast nyugdjaztk, s helyt a kt hengerrel hosszabb, egy literrel blsebb, 90 fokos hengerszg V10-es vette t. Az j motor mindssze 1 kilogrammal nehezebb (240 kilogrammos), mint a rgi, s ez sokat elrul a slycskkentsre tett erfesztsekrl. Literenknt 101,4 lert szabadt fel - eldje viszonylag szolid, 80,9 LE/litervel szemben. A V10-es blokkbl elkpeszt fordulatszmokat csaltak el, a korltozs 8250/percnl van, s az 520 newtonmteres nyomatki maximum is elg magasan, 6100/percnl jelentkezik. A konkurencia viszont nyomatkban jobb - a Mercedes 700 Nm, az Audi pedig 560 Nm. A BMW ezt a problmt a vlt oldalrl prblja megfogni: a vadonatj, 7 fokozat SMG, vagyis automatizlt vlt 65 ezredmsodperc alatt pakolja a fokozatokat.
Persze hiba a hengerenknt kln fojtszelepekkel llegeztetett motor, a villmgyors, mindkt oldalon vltoz szelepvezrls (Vanos), ha a vilg els tzhengeres limuzinjval nem lehet a kzti forgalomban kzlekedni. Ezrt az elektroniknak n. P400-as programja van, amellyel a vezetnek "csak" 400 lert kell megzabolznia. A norml P500-as program mellett van P500 Sport program - ez utbbi nyjtja a kompromisszumok nlkli, nyers versenyauts rzst. A vezet a Power felirat gombbal vlogathat kzttk.
Az elektronikus csodk sora ezzel nem rt vget. Az M5-s vezetje kapott startprogramot is, amely nem tesz mst, mint ll helyzetbl a maximlis gyorstst produklja - akr a vgsebessg elrsig. A legizmosabb 5-s 100 km/rig 5 msodpercen bell gyorst, de sokkal dbbenetesebb a tny, hogy jabb 10 msodpercen bell mr ktszzzal szguld. Hozz kpest vnszorgsnak tnhet az elz M5-s gyorsulsa, hiszen szzig 6,1, ktszzig pedig 26 msodperc alatt kzdtte fel magt. A maximlis temp 250 km/ra, amelyet elektronikus korltozs llt be ennyire. rdekessg, hogy az ppen 20 ve bemutatott els genercis M5-s (E28-as szria) ennl gyorsabb volt: a 251 km/rs vgsebessg abbl addott, hogy ennyire volt elg a 286 ler. Korltozs nlkl a mai M5-s elrn a 330 km/rt. Ahhoz, hogy az M5-s biztos mdon juttassa az tra hatalmas erejt, szksg van mg a hts, vltoz nzr hats differencilmre is. s persze a DSC elektronikus stabilizl rendszer is segti az 5-s sorozatbl kifejlesztett, megerstett futm dolgt. A vezet ktfle zemmdot vlaszthat: a norml bellts mellett az M Dynamic funkci lehetv teszi, hogy a kocsi a fizikai korltokat sokkal inkbb megkzeltse - a stabilizl funkci akr teljesen ki is kapcsolhat. A lengscsillapts is vltoz, az EDC-rendszernl Sport, Normal s Komfort programok alkotjk a vlasztkot. Mindehhez fkekre is szksg van. A trcsk tmrje ell 374, htul 370 mm. A trcsk a 19-es, specilis felnik mgtt bjnak meg. Az M5-s els s hts kerekeinek mrete klnbzik: ell keskenyebb (255/40 ZR 19) - htul szlesebb (285/35 ZR 19) papucsok vannak. A fkhatsrl csak annyit, hogy az M5-s szzrl 36, ktszzrl 140 mter alatt fkezi magt llra. Ehhez nem kell kommentr. Az j genercis M5-s is rzi a hagyomnyt: egy Porsche kpessgeit-tudst nyjtja - limuzin-kntsben.

|