Verdk : Alfa Romeo 156 Crosswagon Q4 |
Alfa Romeo 156 Crosswagon Q4
2005.01.04. 20:42
Hatvi kihagys utn az olasz Alfa Romeo az idn sztl ismt knl sszkerkhajts modellt. Eldeivel ellenttben azonban a 156 Sportwagon alapjaira pl Alfa Romeo 156 Crosswagon Q4 nemcsak orszgton kvnja megcsillantani ernyeit.
Nyugat-Eurpban egyre nagyobb npszersgnek rvendenek az sszkerkhajts gpkocsik. Aki kimarad, lemarad! Az Alfa Romeo pedig nem szeretne gy jrni, hiszen egy ilyen modell rvn tovbb nvelhetn eladsait. Msrszt az olasz mrkt a hagyomny is ktelezi. Alfa Romeo emblmval a nyolcvanas vek elejtl egszen 1998-ig kszltek sszkerkhajts autk, gy ppen ideje volt egy jabbal kirukkolni. A vlaszts vgl a kzpkategria kpviseljre, a 156-osra, annak is a kombi vltozatra esett, s nemcsak azrt, mert ez a mrka egyik legnpszerbb tpusa, hanem azrt is, mert a statisztikusok ebben a jrmosztlyban regisztrltk a legnagyobb nvekedst a ngykerkhajts szemlyautk krben.
Az Alfa Romenl azonban gy dntttek, bizonyos mrtkig szaktanak az eldkkel, s egy terepjrsra is alkalmas sszkerkhajts modellt dobnak piacra. No persze azrt olyat, hogy a vezetsi lvezet se szenvedjen csorbt. Ezrt olyan sszkerkhajtsi rendszert vlasztottak, amely mindkt felttelnek megfelel. Az alkalmazott Torsen C tpus kzponti differencilmre pl lland sszkerkhajtsnak egyik elnye ugyanis, hogy a forgatnyomatkot mr alaphelyzetben is aszimmetrikusan, 42-58 szzalkban osztja el az els s a hts tengely kztt, ami hozzjrul az alulkormnyozottsg cskkentshez. Az sem teljesen kzmbs, hogy nzr kpessge rvn a Torsen differencil a nyomatkelosztst menet kzben s automatikusan a pillanatnyi kvetelmnyekhez kpes igaztani egszen odig, hogy tlkormnyozottsg fellpse esetn csupn a teljes nyomatk 40 szzalkt juttatja a hts kerkhez. A Crosswagont termszetesen nem egyedl az sszkerkhajts prblja az ton tartani, hanem a menetstabilizl rendszer is, amely olykor a hajtsba is beavatkozik. A VDC a fkdifferencil feladatt magra vllalva egyedi fkezssel fogja meg a kiprg kereket, aminek ksznheten a nyomatk a jobb tapads kerkhez juthat. Szintn piaci megfontolsok sarkalltk az Alfa Romet arra, hogy a Crosswagonhoz elsknt egy dzelmotort knljanak, mgpedig az 1,9 literes Multijet 150 lerre felerstett, 305 Nm legnagyobb forgatnyomatk vltozatt, amelyhez hatfokozat sebessgvltt trstanak. A vlaszts helyessgt igazolja, hogy amg az aut dinamikja az elskerkhajts vltozathoz kpest alig cskken - a vgsebessg 9 km/ rval kevesebb, a gyorsulsi id 1,2 msodperccel gyengbb -, az tlagfogyaszts is csak elfogadhat mrtkben, 100 kilomterenknt 0,7 literrel emelkedik.
A tereplekzd kpessget nveli a kis fordulaton nagy nyomatkot nyjt motor s az lland sszkerkhajts mellett a futm mdostsa. Ennek legfontosabb eleme, hogy a Crosswagon szabad magassgt 6,5 centimterrel nveltk, gy jelentsen cskken a fennakads veszlye. De ebbe a krbe tartoznak az j, kifejezetten a Crosswagon szmra kifejlesztett 225/55-17-es mret ngyvszakos Pirelli gumiabroncsok. A nagyobb hasmagassg tekintlyt parancsol klst klcsnz a Crosswagonnak, de ebben ms elemek is a segtsgre vannak.
Az els s a hts lkhrt aljn elhelyezett alumnium vdlemezek, a szintn alumnium kszbk s tetsnek a terepjrkhoz kzeltik a Crosswagon megjelenst. Bell is tbb ponton mdostottak a Sportwagonhoz kpest, gy egyediek a krpitok s a kzpkonzol bortsa, de ennl szembeszkbbek az alumniumborts pedlok s lbtart, valamint a visszapillant tkrbe ptett irnyt. Az Alfa Romeo Crosswagon vrhatan mg a tl beksznte eltt megrkezik Magyarorszgra, ra vrhatan 9 milli forint krl alakul.
|