.:sub-speaker left:.
 
..::F::M:E:N:::..
 
..::I.M.P.R.E.S.S.Z.U.M::..
 
..::H.o.m.e::..
 
levelez linkek
 
Barti kr honlapok
 
Szavazz!!!
>Szavazs az oldalrl<
Milyennek tallod az oldalam? :)

Fkirlysg, szuper!
naggyon j!
j..elmegy.
lehetne jobb is
ignytelen, poshadt!
vltoztass rajta srgsen!
delete!!!
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
cseveg linkek
 
egyb honlapok
 
Filmes linkek
 
Verdk
Verdk : Ferrari F430

Ferrari F430

  2005.01.04. 20:46

A 360 Modena utdja, a Ferrari F430-as nem kapott utnevet, mint minden, a kzelmltban kszlt mrkatrsa. Viszont ngy msodperc alatt gyorsul fel szzra.



A sajttjkoztatkon rendszerint az elz "termk" tudst hasonltjk ssze az j "termk" kpessgeivel, s ebbl valahogy mindig az jabb jn ki jl. Persze kt elektromos fogkefe, videokamera vagy vrosi kiskocsi kztt ez teljesen rendjn val, hiszen funkcionlis dolgokrl van sz. Amint a "termk" helyre a Ferrari nevet helyettestjk be, s az eld szerept a 360 Modenra, az jt pedig az F430-asra osztjuk, elg furcsa dolog kerekedik az egszbl. Itt, Fioranban, az F430-as bemutatsn azt is hihetnm, hogy a Modena csupn egy tveds volt a mrka trtnetben: a fiorani tesztkrt 1 perc s 30 msodperc alatt teljestette az F430-as 1:27-es idejvel szemben.
Ha viszont azt nzzk, hogy az F430-as vadonatj motort kapott, amelynek trfogata 7 deciliterrel tbb, nyomatka s a teljestmnye majd negyedvel nagyobb; az aut vgsebessge gy 20 km/rval jobb, s fl msodperccel hamarabb ri el a 100 km/rt, mikzben csak 60 kilogrammal nehezebb, akkor kiderl, hogy a Modena tulajdonkppen szenzcis tuds gp volt! Az F430-as azonban alkalmazkodik a korhoz s - elsknt elektronikus stabilizl-rendszert kap, tovbb a motorja az Euro IV-es norma szerint geti el azt a 18,3 liter benzint, amelyet a szabvnyos kombinlt fogyasztsmrs szerint 100 kilomterenknt maghoz vesz.

Ez a V8-as blokk egybknt csak a Ferrarinl j, a cg ugyanis mr egy ideje alkalmazza az rdekeltsgbe tartoz Maseratinl. Csakhogy az F430-ashoz nveltek egy keveset a lkettrfogatn s csavartak mg 90-100 lert a teljestmnyn, gy 8500-nl sszesen 490 ler szabadul el. A nyomatk maximuma 465 Nm, amit a gp 5250 fordulat/percnl ad le. Ez a fordulatszm ebben a motorban mg a kzps rgi, hiszen az elektronika kevssel 9000 fltt szablyoz le...
Az F430-as minden egyes lerejre 2,95 kil jut ("szrazon" ez az arny mg jobb, 2,8 kg/LE), a motor fajlagos teljestmnye pedig szdletes: 114 ler/liter. Pedig ltszlag semmi csoda sincs a motorban. Vgtelenl letisztult, hengerenknt ngy szeleppel, lnchajts vezrmvel, j hegyes vezrmbtykkkel, vltoz geometrij szvrendszerrel, hengersoronknt egy-egy Bosch ME7-es motorvezrl elektronikval, szrazkarteres kenrendszerrel, amelyben hrom olajszivatty szolgl csupn arra, hogy az olaj a legszdtbb kanyarban - mondjuk 1,2g-s keresztgyorsulsnl - is visszatalljon a hengerfejbl. Egy msik szivatty feladata, hogy a vltoz szelepvezrlshez szksges 20 baros nyomst ellltsa. A villmgyors rendszer 0,1 msodperc alatt jtssza vgig a vezrmlltsi ciklust.
A V8-as egybknt brmelyik iparmvszeti mzeumban is meglln a helyt, olyan szp. Csupn egy dolgot nehz elhinni rla: hogy 4,3 literes. A terjedelmes szvrendszer alatt ugyanis maga a gp alig nagyobb a Formula-1-es versenyaut hromliteres V10-es motorjnl, noha az utcai Ferrari V8-as lettartama sokkal hosszabb egy versenyhtvgnl. A dugatty-kzpsebessg (9000/percnl) 24,3 m/s, ami szintn finom utals arra, hogy a kompakt V8-as csppet sem htkznapi anyagok felhasznlsval kszlt.

Az ertviteli rendszer is szolgl nyalnksgokkal. A jelentsen nagyobb nyomatkhoz rtelemszeren j vltt konstrultak, amelybe kttrcss kuplungon t vezet a nyomatk tja. A Ferrarinl egybknt a kzi vltk arnya rohamosan esik vissza, ma mr az autk hromnegyedt az F1-esnek hvott automatizlt vltval krik a vevk. Ennek ellenre az F430-ashoz is krhet kzi vlt, a vev ezzel mintegy nett hatezer eurt is megsprol. Az F1 vlt j szoftvert kapott, amellyel mg gyorsabb a vlts: 150 ms. Mivel a BMW M5-s bemutatja utn erre a szmra (ott "akr 69 ms"-ot mondtak az SMG vlthoz) valsznleg nem csak n kaptam fel a fejemet, rgtn hozztettk a finom zenetet "egyes versenytrsaknak" cmezve, hogy a Ferrarinl a kuplung oldsa s felengedse is a vlts rsze... egybknt pedig az vknl nincs gyorsabb vlt a piacon, s pont.
Az F430-as nagy jdonsga mg az e-diff, amely hagyomnyos, lamells nzr differencilm, s nagynyoms hidraulika mkdteti elektronikus szablyozssal. Mivel a szablyozs rsze a teljes menetdinamikai elektroniknak, az e-diff pldul a hajtkanyarokban rengeteg idt tud megsprolni azltal, hogy a megfelel oldalra irnytja a vonert.
s mindez csak egy rsze az elektronikus varzslatnak, ami a volnon elhelyezett forgkapcsol. Ezt a gyriak csak Manettinnak beczik. A pldt termszetesen a Formula-1 adta, ahol Schumik rengeteg paramteren tudnak vltoztatni a kormny tekergombjaival. Az F430-as vezetshez persze nincs ennyire szksg, de a motor, a kiprgsgtls, a stabilizls, az adaptv csillapts, az e-diff s a vlt sszehangolt mkdst ms s ms krlmnyekre is optimalizltk. A vlasztk: "jg", "rossz tapads", "sport", "verseny" s a CST- rendszer teljes kikapcsolsa.
Ha lenne mg valaki, akiben a fentiek nem bresztettek volna kell tiszteletet az F430-as irnt, azok szmra elhelyeztek mg egy gombot a volnon, "Start engine" felirattal. Amikor a tzezerig sklzott fordulatszmmr mutatja megmoccan, rdektelenn vlik minden technikai rszlet. Csak a szgulds szmt - legalbbis ezt sugalljk a kipufogbl eltr hangok.
Mivel eleinte mg kdszitlstl nedves utakon kanyarogtunk, a Manettint a rossz tapadsi viszonyoknak megfelelen lltottam be. Ez taln az ismerkeds miatt sem volt rossz, a kanyargs utakon az elektronika rvid przon tartja a motort is, s a vlt is finomabban vlt. Persze ez csak utlag derlt ki, mert az F430-as mr gy is elkpeszten gyors, s iszonyatosan j a hangja. Viszont a kanyarokban meg-megtorpan, ha tlfesztjk a hrt, s tlpni kszlnnk a tapads hatrait.

Egy kattintssal feljebb, immr a szraz aszfalton mr egy msik autval van dolgunk. Gyors kapcsolsok, mg merszebben ordt s alul is irtzatos erej motorral, kicsit vagnyabb kanyarvtellel. s mivel a tapads lehetv tette, kiprbltam, mit tud az j karbon-kermia trcskat hasznl fkrendszer. Ezt leginkbb a gumi bnta. Az opciknt knlt szuperfk (nett 11 500 eurrt) leginkbb versenyplyra val, ahol a frads jelei nlkl rzi meg bdletes fkhatst, persze versenygumikkal.
A Maranello krnykt bejr kacskarings teszttvonalon nem sok egyenes tszakasz volt, de a 430-as kt kanyar kztt is irtzatos sebessgeket rt el. Utna satufk, visszavlts, padlgz, vadllati hangon dolgoz V8-as - s az egsz kezddik ellrl a kvetkez kanyarnl.
Egybknt, ha a pilta sietsebbre veszi a figurt, a Ferrari anyslsn utazni nem lenylom. Az egyetlen figyelmessg az ott lnek, hogy - akrcsak a rali-navigtorok - kapott egy alumnium taposlemezt, hogy legyen min kitmasztani magt. Oldalirnyban az lsek kifejezetten j tartst adnak, br az igazn magasaknak lehet, hogy rvidek. n viszont, tlagos termetemmel gy lk benne, mintha rlam vettk volna a mintt. Akinek extra ignyei vannak a szket illeten, krhet kagyllst, hromfle mretben, st, akr ngypontos vet is hozz.
Kzton a Manettino "Race", azaz verseny llst ki sem prbltam, inkbb a fiorani plyra tartogattam. A motorbl tovbbi rlt tartalkok szabadulnak fel, a vltsok sorn az elektronika klns kegyetlensggel kezeli a kuplungot, a stabilizl rendszer pedig elnzen nem vesz tudomst a kocsi feneknek megindulsrl, csak a legvgs esetben lp kzbe. De akkor igen hatkonyan gtolja meg a megprdlst. Az els gumijaim mr csak a mintzat emlkre hagyatkozva kpesek tapadni, de mg mindig olyan a lassuls fkezskor, hogy azt tlagember felfoghatatlannak tartan. A blokkolsgtl s az elektronikus fkereloszt egybknt a CST stabilizl rendszer kikapcsolskor is mkdik, viszont ha nem vigyzunk a gzzal, a hts kerkre zaboltlanul rszabadul ser gy perdti meg az F430-ast, ahogy a nagyknyvben meg van rva.
Az ismeretlen plyn az els krben mg nhol megremegett a jobb lbam a gzon, de a vgn mr az tdik fokozatot is elvltom a nem tl hossz clegyenesben. Aztn a 3+1 kr vgn kikocogok a plyrl, kiszllok. Az F430-as motortert bort vegkupola szlein, szellznylsok felett hullmzik a felhevlt leveg. Kzelebb hzdom a hsugrzhoz, mert hvsre fordult az id. Vagy n izzadtam meg nagyon?
 

 
.:sub-speaker right:.
 
rdekes...
 
Aut-tuning linkek
 
Ltogatottsg
Induls: 2004-06-02
 
! ! ! Aktulis ! ! !
 
ide csacsoghattok
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
egy pontos id
 
E-Mail
 
Naptr
2025. Mjus
HKSCPSV
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
<<   >>
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 

A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG