Ferrari F430
2005.01.04. 20:46
A 360 Modena utdja, a Ferrari F430-as nem kapott utnevet, mint minden, a kzelmltban kszlt mrkatrsa. Viszont ngy msodperc alatt gyorsul fel szzra.
A sajttjkoztatkon rendszerint az elz "termk" tudst hasonltjk ssze az j "termk" kpessgeivel, s ebbl valahogy mindig az jabb jn ki jl. Persze kt elektromos fogkefe, videokamera vagy vrosi kiskocsi kztt ez teljesen rendjn val, hiszen funkcionlis dolgokrl van sz. Amint a "termk" helyre a Ferrari nevet helyettestjk be, s az eld szerept a 360 Modenra, az jt pedig az F430-asra osztjuk, elg furcsa dolog kerekedik az egszbl. Itt, Fioranban, az F430-as bemutatsn azt is hihetnm, hogy a Modena csupn egy tveds volt a mrka trtnetben: a fiorani tesztkrt 1 perc s 30 msodperc alatt teljestette az F430-as 1:27-es idejvel szemben. Ha viszont azt nzzk, hogy az F430-as vadonatj motort kapott, amelynek trfogata 7 deciliterrel tbb, nyomatka s a teljestmnye majd negyedvel nagyobb; az aut vgsebessge gy 20 km/rval jobb, s fl msodperccel hamarabb ri el a 100 km/rt, mikzben csak 60 kilogrammal nehezebb, akkor kiderl, hogy a Modena tulajdonkppen szenzcis tuds gp volt! Az F430-as azonban alkalmazkodik a korhoz s - elsknt elektronikus stabilizl-rendszert kap, tovbb a motorja az Euro IV-es norma szerint geti el azt a 18,3 liter benzint, amelyet a szabvnyos kombinlt fogyasztsmrs szerint 100 kilomterenknt maghoz vesz.
Ez a V8-as blokk egybknt csak a Ferrarinl j, a cg ugyanis mr egy ideje alkalmazza az rdekeltsgbe tartoz Maseratinl. Csakhogy az F430-ashoz nveltek egy keveset a lkettrfogatn s csavartak mg 90-100 lert a teljestmnyn, gy 8500-nl sszesen 490 ler szabadul el. A nyomatk maximuma 465 Nm, amit a gp 5250 fordulat/percnl ad le. Ez a fordulatszm ebben a motorban mg a kzps rgi, hiszen az elektronika kevssel 9000 fltt szablyoz le... Az F430-as minden egyes lerejre 2,95 kil jut ("szrazon" ez az arny mg jobb, 2,8 kg/LE), a motor fajlagos teljestmnye pedig szdletes: 114 ler/liter. Pedig ltszlag semmi csoda sincs a motorban. Vgtelenl letisztult, hengerenknt ngy szeleppel, lnchajts vezrmvel, j hegyes vezrmbtykkkel, vltoz geometrij szvrendszerrel, hengersoronknt egy-egy Bosch ME7-es motorvezrl elektronikval, szrazkarteres kenrendszerrel, amelyben hrom olajszivatty szolgl csupn arra, hogy az olaj a legszdtbb kanyarban - mondjuk 1,2g-s keresztgyorsulsnl - is visszatalljon a hengerfejbl. Egy msik szivatty feladata, hogy a vltoz szelepvezrlshez szksges 20 baros nyomst ellltsa. A villmgyors rendszer 0,1 msodperc alatt jtssza vgig a vezrmlltsi ciklust. A V8-as egybknt brmelyik iparmvszeti mzeumban is meglln a helyt, olyan szp. Csupn egy dolgot nehz elhinni rla: hogy 4,3 literes. A terjedelmes szvrendszer alatt ugyanis maga a gp alig nagyobb a Formula-1-es versenyaut hromliteres V10-es motorjnl, noha az utcai Ferrari V8-as lettartama sokkal hosszabb egy versenyhtvgnl. A dugatty-kzpsebessg (9000/percnl) 24,3 m/s, ami szintn finom utals arra, hogy a kompakt V8-as csppet sem htkznapi anyagok felhasznlsval kszlt.
Az ertviteli rendszer is szolgl nyalnksgokkal. A jelentsen nagyobb nyomatkhoz rtelemszeren j vltt konstrultak, amelybe kttrcss kuplungon t vezet a nyomatk tja. A Ferrarinl egybknt a kzi vltk arnya rohamosan esik vissza, ma mr az autk hromnegyedt az F1-esnek hvott automatizlt vltval krik a vevk. Ennek ellenre az F430-ashoz is krhet kzi vlt, a vev ezzel mintegy nett hatezer eurt is megsprol. Az F1 vlt j szoftvert kapott, amellyel mg gyorsabb a vlts: 150 ms. Mivel a BMW M5-s bemutatja utn erre a szmra (ott "akr 69 ms"-ot mondtak az SMG vlthoz) valsznleg nem csak n kaptam fel a fejemet, rgtn hozztettk a finom zenetet "egyes versenytrsaknak" cmezve, hogy a Ferrarinl a kuplung oldsa s felengedse is a vlts rsze... egybknt pedig az vknl nincs gyorsabb vlt a piacon, s pont. Az F430-as nagy jdonsga mg az e-diff, amely hagyomnyos, lamells nzr differencilm, s nagynyoms hidraulika mkdteti elektronikus szablyozssal. Mivel a szablyozs rsze a teljes menetdinamikai elektroniknak, az e-diff pldul a hajtkanyarokban rengeteg idt tud megsprolni azltal, hogy a megfelel oldalra irnytja a vonert. s mindez csak egy rsze az elektronikus varzslatnak, ami a volnon elhelyezett forgkapcsol. Ezt a gyriak csak Manettinnak beczik. A pldt termszetesen a Formula-1 adta, ahol Schumik rengeteg paramteren tudnak vltoztatni a kormny tekergombjaival. Az F430-as vezetshez persze nincs ennyire szksg, de a motor, a kiprgsgtls, a stabilizls, az adaptv csillapts, az e-diff s a vlt sszehangolt mkdst ms s ms krlmnyekre is optimalizltk. A vlasztk: "jg", "rossz tapads", "sport", "verseny" s a CST- rendszer teljes kikapcsolsa. Ha lenne mg valaki, akiben a fentiek nem bresztettek volna kell tiszteletet az F430-as irnt, azok szmra elhelyeztek mg egy gombot a volnon, "Start engine" felirattal. Amikor a tzezerig sklzott fordulatszmmr mutatja megmoccan, rdektelenn vlik minden technikai rszlet. Csak a szgulds szmt - legalbbis ezt sugalljk a kipufogbl eltr hangok. Mivel eleinte mg kdszitlstl nedves utakon kanyarogtunk, a Manettint a rossz tapadsi viszonyoknak megfelelen lltottam be. Ez taln az ismerkeds miatt sem volt rossz, a kanyargs utakon az elektronika rvid przon tartja a motort is, s a vlt is finomabban vlt. Persze ez csak utlag derlt ki, mert az F430-as mr gy is elkpeszten gyors, s iszonyatosan j a hangja. Viszont a kanyarokban meg-megtorpan, ha tlfesztjk a hrt, s tlpni kszlnnk a tapads hatrait.
Egy kattintssal feljebb, immr a szraz aszfalton mr egy msik autval van dolgunk. Gyors kapcsolsok, mg merszebben ordt s alul is irtzatos erej motorral, kicsit vagnyabb kanyarvtellel. s mivel a tapads lehetv tette, kiprbltam, mit tud az j karbon-kermia trcskat hasznl fkrendszer. Ezt leginkbb a gumi bnta. Az opciknt knlt szuperfk (nett 11 500 eurrt) leginkbb versenyplyra val, ahol a frads jelei nlkl rzi meg bdletes fkhatst, persze versenygumikkal. A Maranello krnykt bejr kacskarings teszttvonalon nem sok egyenes tszakasz volt, de a 430-as kt kanyar kztt is irtzatos sebessgeket rt el. Utna satufk, visszavlts, padlgz, vadllati hangon dolgoz V8-as - s az egsz kezddik ellrl a kvetkez kanyarnl.
Egybknt, ha a pilta sietsebbre veszi a figurt, a Ferrari anyslsn utazni nem lenylom. Az egyetlen figyelmessg az ott lnek, hogy - akrcsak a rali-navigtorok - kapott egy alumnium taposlemezt, hogy legyen min kitmasztani magt. Oldalirnyban az lsek kifejezetten j tartst adnak, br az igazn magasaknak lehet, hogy rvidek. n viszont, tlagos termetemmel gy lk benne, mintha rlam vettk volna a mintt. Akinek extra ignyei vannak a szket illeten, krhet kagyllst, hromfle mretben, st, akr ngypontos vet is hozz. Kzton a Manettino "Race", azaz verseny llst ki sem prbltam, inkbb a fiorani plyra tartogattam. A motorbl tovbbi rlt tartalkok szabadulnak fel, a vltsok sorn az elektronika klns kegyetlensggel kezeli a kuplungot, a stabilizl rendszer pedig elnzen nem vesz tudomst a kocsi feneknek megindulsrl, csak a legvgs esetben lp kzbe. De akkor igen hatkonyan gtolja meg a megprdlst. Az els gumijaim mr csak a mintzat emlkre hagyatkozva kpesek tapadni, de mg mindig olyan a lassuls fkezskor, hogy azt tlagember felfoghatatlannak tartan. A blokkolsgtl s az elektronikus fkereloszt egybknt a CST stabilizl rendszer kikapcsolskor is mkdik, viszont ha nem vigyzunk a gzzal, a hts kerkre zaboltlanul rszabadul ser gy perdti meg az F430-ast, ahogy a nagyknyvben meg van rva. Az ismeretlen plyn az els krben mg nhol megremegett a jobb lbam a gzon, de a vgn mr az tdik fokozatot is elvltom a nem tl hossz clegyenesben. Aztn a 3+1 kr vgn kikocogok a plyrl, kiszllok. Az F430-as motortert bort vegkupola szlein, szellznylsok felett hullmzik a felhevlt leveg. Kzelebb hzdom a hsugrzhoz, mert hvsre fordult az id. Vagy n izzadtam meg nagyon?
|