Mazda6 MPS
2005.03.01. 20:37
B 250 lers, 4x4-es, ngyajts kocsit a Mitsubishi s a Subaru is gyrt. m a Mazda6 MPS vezetse nem csak versenyzoverallban, de ltnyben is kellemes.
Mr a merszen trajzolt orr-rsz is rzkeltette, hogy nem egyszer optikai tuningon tesett 6-ost tereltek elnk. Gondolhattuk volna, hogy a Mazda konstruktrei valami klnlegeset akarnak bemutatni, mert a dl- japni, TI Aida versenyplyra tettk a tallkozt. Mrpedig a gyrak befttesgumi-motorral felszerelt, ringhint-futmves autkat nem ott szoktak bemutatni, ahol korbban mr tbbszr tartottak Formula-1-es futamokat.
A vrhatan 2005 jliustl a szalonokba lp Mazda6-os mutns, a bsz MPS valban nem babapisktn nevelkedett. Orrban 260 lers motor lapul, amely nyomatkt rafinlt sszkerkhajtsi rendszer kzremkdsvel juttatja az aszfaltra. m az j izom 6-os nem a Mitsu Evo s a Subaru Impreza vetlytrsa lesz, ezrt nem plyzik ralis babrokra. "A mindennapokban jl hasznlhat, kifinomult, takarkos, ugyanakkor kivtelesen ers s sziporkz menettulajdonsg aut ltrehozsa volt a cl" - kzlte Omoto Szeiicsi, az MPS termkfelelse. j mdszerekre volt szksg.
Az j motort a Mazda6-os korbbrl ismert, ngyhengeres, kiegyenslyoz-tengelyes, 2,3 literes blokkjbl ksztettk el. A ftengely s a hajtkarok anyaga ntttvas helyett kovcsolt acl lett, egyediek a dugattyk, j a hengerfej. A szvrendszer elre nz, a kipufog-lemlk viszont az utastr irnyba mutatnak. A nagyobb teljestmny elrsnek f eszkze a turbfeltlt s az elje szerelt tltleveg-ht, amelyet meglep mdon nem a kocsi orrba, hanem a motor tetejre szereltek. Ennek oka, hogy az ells intercooler nagy tmege a kocsi eleje fel tolta volna a tmegkzppontot, gy viszont elrtk, hogy az els s a hts tengelyek terhelse szinte azonos legyen. Direkt benzin-befecskendezses lett a keverkkpzs. Nagy elnye, hogy a kzvetlenl a hengerbe juttatott, alaposabban porlasztott tzelanyag hti az gsteret - ergo - kopogs veszlye nlkl nagyobb elgyjts llthat kis fordulaton, s nagyobb lehet a kompresszi is. Szlesebb a nyomatki tartomny, a szlssgesen visszalltott elgyjts miatt a kipufoggzok gyorsabban melegszenek, teht a motor emisszija is alacsony marad, s nem mellesleg a fogyaszts is kedvezen alakul. Az j motorbl a kipufoggzok is gyorsabban tvoznak, gy megteszi a gyorsabb gzadsi reakcikat ad, megbzhatbb kis feltlt is.
A vgeredmny: 260 lers, 380 newtonmteres maximlis forgatnyomatk, bartsgos fogyaszts, lnken reagl, tiszta zem motor. A kivl erforrst egy Aisintl szrmaz, kis helyigny, hromtengelyes, hatfokozat vltval prostottk, s a fkrendszer trcsit b 12 hvelykesekre cserltk. Ponthegeszts helyett varrott hegeszts fogja egybe az els futmblcs lemezeit, vastagabbak a keresztstabiliztorok, kemnyebbek a rugk feszesebbek a lengscsillaptk, amelyek a hts kerekeknl egycsvesek is lettek. Seregnyi tartelem nveli gy 50 szzalkkal a karosszria merevsgt, a Mazda6 2.3 kombi 4x4-es sszkerkhajtsi rendszert pedig komolyabb elektronikval, vzhtses kzponti differencilmvel lttk el. A plyaprba rendkvl haraps, zajosan izgalmas, meglep fkerej autt villantott fel. Az els krkben a kocsi kiss bizonytalannak tnt, de amint ersdtt a bizalom, s ntt a sebessg, gy tallt magra a futm/ motor/ fk egyttese. A Mazda6 MPS minden bizonnyal egyike lesz azon vszesen ers limuzinoknak, amelyek kprzatos kpessgeiket csak a vevk kis hnyadnak trjk fel. Adhatnnak majd mell Hungaroring havibrletet is.

|